چگونه تعمیر کابینت را خودمان انجام دهیم؟

به عقیده بسیاری از افراد، آشپزخانه قلب هر خانه است؛ چرا که مهر و محبت و صمیمیت از این نقطه از خانه سرچشمه گرفته و به سایر قسمت‌ها منتقل می‌شود. هر روز صبح، با وعده صبحانه در کنار خانواده جمع می‌شوید و شب‌ ها را با یک سفره صمیمانه شام می‌گذرانید. همین مسئله گواه این مدعاست که آشپزخانه قلب تپنده خانه‌ها محسوب می‌شود. از آنجا که قسمت قابل توجهی از روز، خصوصا برای خانم‌ ها در آشپزخانه سپری می‌شود، بهتر است تا در چینش دکوراسیون آشپزخانه دقت لازم را به خرج دهیم. سپری کردن اوقات در محیطی که دیزاین دلپذیری دارد، می‌تواند بسیار لذت‌بخش‌تر از چینش بدون توجه و بی‌ اساس باشد.

از میان اجزای مختلف آشپزخانه، کابینت‌ها بخش وسیعی از فضا را اشغال کرده و می‌توانند مهم‌ترین بخش آن به حساب بیایند. تقریبا کل دکوراسیون آشپزخانه بر اساس نحوه طراحی و نصب کابینت‌ ها شکل گرفته و مطابق با دیزاین کابینت‌ها طراحی می‌شوند. به همین بهانه تصمیم داریم شما را با انواع کابینت‌ ها آشنا کرده و تعمیر کابینت را نیز به شما بیاموزیم.  

آشنایی با انواع کابینت و کاربردهای آن‌ها

به سبب نقش پر رنگ کابینت‌ها در دکوراسیون آشپزخانه و اهمیت انتخاب کابینت، انواع مختلفی از آن‌ها با طرح‌ها، رنگ‌ها و متریال مختلف طراحی و به بازار ارائه شده‌اند. هر یک از انواع کابینت‌ها برای محیط‌هایی خاص مناسب بوده و بهتر است که بر اساس ویژگی‌ های محیط انتخاب شوند. افراد ماهر در زمینه کابینت‌ سازی از دانش لازم برای راهنمایی شما در انتخاب مناسب‌ترین کابینت بهره‌مندند؛ بنابراین برای انجام این کار می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید.

حال برای آشنایی کلی با کابینت‌ سازی و تعمیر کابینت ، مختصر اطلاعاتی درباره انواع آن‌ها را خدمتتان ارائه می‌کنیم. باید بدانید که در بسیاری از موارد، ایراداتی که در کابینت‌ها ظاهر می‌شوند، به نوع متریال آن‌ها بستگی دارد. به همین دلیل، شناخت انواع کابینت‌ها می‌تواند راهنمای شما باشد. چند مورد از رایج‌ترین انواع کابینت‌ها از لحاظ متریال، به شرح زیر است:

  • کابینت تمام چوب: یکی از انواع کابینت، نوع تمام چوب آن است و همان‌ طور که از نامش پیداست، از چوب خالص ساخته می‌شود. نوع چوب به کار رفته در آن‌ها می‌تواند متفاوت باشد؛ اما به طور کلی، کابینت تمام چوب یکی از گران‌ ترین انواع کابینت است. کابینت‌ها در نهایت با رنگ پلی‌ استر پوشیده می‌شوند.
  • کابینت روکش چوب: این نوع کابینت از نوع تمام چوب ارزان‌تر بوده و تنها در برخی نواحی آن از چوب استفاده می‌شود. در واقع قسمت‌هایی از کابینت که در معرض دید قرار دارند، با لایه‌ای از چوب روی ام‌ دی‌ اف پوشیده می‌شوند. در نهایت نیز رنگ پلی‌ استر روی کار استفاده می‌شود تا جلوه بهتری به آن بدهد. کابینت روکش چوب نیز یکی از پرطرفدارترین‌ها در صنعت کابینت‌ سازی است.
  • کابینت‌های سه بعدی: این نوع از انواع کابینت‌ها را احتمالا با نام‌های ممبران یا پرس وکیوم نیز شنیده‌اید. در این نوع کابینت، ابتدا طرح‌هایی با استفاده از دستگاه روی کابینت حک شده و سپس آن را روکش می‌کنند.
  • کابینت ام‌ دی‌ اف: کابینت ام‌ دی‌ اف را شاید بتوان رایج‌ترین نوع کابینت دانست که طرفداران بسیاری دارد. این نوع کابینت از متریالی به همین نام ساخته می‌شود و نسبت به رطوبت حساس است.
  • کابینت ملامینه: کابینت‌های ملامینه از ارزان‌ترین انواع کابینت‌ ها هستند که مغزی نئوپان با روکش ملامینه دارند. این کابینت‌ها نیز به مقدار زیادی به رطوبت حساس‌اند.
  • کابینت‌های فلزی: کابینت‌های فلزی اگر چه دیگر طرفدار زیادی ندارند، اما هنوز هم ممکن است در برخی خانه‌های قدیمی دیده شوند. این کابینت‌ها نیز اغلب با مشکل زنگ‌ زدگی و ایرادات ناشی از آن مواجه هستند.

انواع دیگری از کابینت‌ها نظیر های‌گلاس و پلی‌گلاس نیز وجود دارند که با مغزی ام‌ دی‌ اف و روکش‌ های متفاوت ساخته می‌شوند. نکته مهم درباره انواع کابینت این است که مرغوب‌ ترین متریال و بهترین انواع آن‌ها نیز بعد از گذشت زمان طولانی دچار مشکلاتی می‌شوند که به تعمیر نیاز دارند. در ادامه چند روش تعمیر جزئی را به شما یاد می‌دهیم.

مشکلات رایج در کابینت‌ ها و نحوه تعمیر

بعضی از مشکلات جزئی در اغلب کابینت‌ها رخ می‌دهند و به‌ عنوان یکی از مشکلات رایج در نظر گرفته می‌‌شوند. به همین دلیل آن‌ ها را بررسی کرده و نکاتی را برای تعمیر کابینت مرور می‌کنیم.

کشوی کابینت به راحتی باز نمی‌شود: اگر کشوی کابینت گیر کرده و به آسانی باز نشود، باید آن را به طور کامل درآورده و اقداماتی را انجام دهید. مهم‌ترین کار، تمیز کردن ریل‌هاست. گاهی چربی و گرد و خاک در ریل‌ ها منجر به بالا رفتن اصطکاک می‌شود. سعی کنید از محلول تمیز کننده با یک پارچه بدون پرز استفاده کنید. سپس از یک روغن مثل روغن چرخ خیاطی استفاده کرده و ریل‌ها را چرب کنید؛ می‌بینید که مشکل کابینت شما حل شده است.

در کابینت هنگام بسته شدن صدای جیرجیر تولید می‌کند: همه ما می‌دانیم که راه‌ حل این مورد، روغن‌کاری است. با روغن‌کاری لولای در می‌توانید این مشکل را رفع کنید.

شل شدن دستگیره‌ های کابینت: برای تعمیر این مورد، باید پیچ‌ها را عوض کنید. ممکن است سفت کردن پیچ‌ها به دلیل هرز شدن آن‌ها جواب‌گو نباشد؛ اما تعویض قطعا مشکل را حل می‌کند. برای رفع موقتی مشکل می‌توانید از چسب‌ کاری نیز استفاده کنید.

قدیمی شدن رنگ بدنه در کابینت‌ های قدیمی: در کابینت‌ های قدیمی باید از تعمیر زنگ‌ زدگی‌ها و رنگ کردن مجدد برای رفع مشکل استفاده کنید؛ اما استفاده از برچسب‌ ها و روکش‌ های کابینت نیز می‌تواند راه‌ حل خوبی باشد.

بسته نشدن در کابینت: این مورد اغلب به فراوانی در انواع کابینت دیده می‌شود. برای رفع این مشکل معمولا سفت کردن یک پیچ کفایت می‌کند. در لولای در ممکن است از شل‌ شدن بعضی پیچ‌ ها باعث باز شدن درب کابینت شوند که با سفت کردن آن‌ها مشکل حل می‌شود. اما اگر ایراد از تراز نبودن در کابینت باشد، باید از متخصصین، در حرفه کابینت‌ سازی و تعمیر کابینت کمک بگیرید.

هرز شدن پیچ‌های لولای در: اگر پیچ لولای در هرز شده باشد، می‌توانید با راه‌ حل‌های موقتی مثل تنگ کردن موقت حفره پیچ با خلال‌ دندان یا چسب‌ چوب آن را حل کنید. اما برای رفع دائمی این مشکل باید از یک تعمیرکار کابینت کمک بگیرید.

تعمیر تخصصی کابینت

در قسمت قبلی از این مقاله به روش‌ های تعمیر کابینت در منزل اشاره کردیم. با این‌ حال، گاهی مشکل ایجاد شده وسیع‌ تر از آن است که بتوانید آن را در منزل رفع کنید. در چنین شرایطی بهتر است از کسانی کمک بگیرید که در این حیطه تخصص دارند. متخصصین و افراد ماهر در حرفه کابینت‌ سازی، می‌توانند در کمترین زمان ممکن، تعمیر کابینت را انجام داده و از پیشروی ایرادات کابینت‌ هایتان جلوگیری کنند.

حال برای اینکه بهترین کابینت‌سازی‌های محل زندگی خود را پیدا کنید، بد نیست به وب‌ سایت ایران جابینو به آدرس https://www.iranjobino.com سری بزنید. این وب‌ سایت بهترین مجموعه‌ها در حوزه مورد نظر شما را معرفی کرده و امکان دسترسی به آن‌ها را برایتان فراهم می‌کند؛ بنابراین برای تعمیر کابینت‌ های خود می‌توانید به ایران جابینو مراجعه کرده و از خدمات ارائه شده استفاده کنید. ضمنا، اگر در حوزه کابینت‌ سازی فعالیت می‌کنید نیز می‌توانید در ایران جابینو خدمات خود را به ثبت برسانید.

کلام آخر

آشنایی با برخی تعمیرات جزئی وسایل منزل می‌تواند بسیار مفید و کاربردی باشد. برای مثال تعمیر کابینت یکی از این موارد است که در این مقاله به آن اشاره کردیم. علاوه بر آن، وب‌ سایت ایران جابینو نیز به‌ عنوان منبعی برای دسترسی به بهترین کابینت‌ سازی‌ها و تعمیر کابینت به شما معرفی شد. سری به این وب‌ سایت بزنید تا با انواع خدمات ارائه شده آشنا شوید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.