انتخاب لوستر آشپزخانه مناسب دکوراسیون منزل با 5 نکته جذاب

لوستر آشپزخانه

امروزه کارایی لوسترها فقط و فقط زیبایی و یا روشن کردن منزل نیست. تقریباً می‌توان گفت این وسیله تزئینی در خانه‌های امروزی به یک بخش ثابت پرطرفدار و یک انتخاب متمایز و سخت تبدیل‌شده.

ما آلان درزمانی داریم زندگی می‌کنیم که مردمان پیرامونمان برای هر گوشه از خانه‌شان از اتاق‌خواب، اتاق کودک، پذیرایی، سرویس‌ها و… دنبال لوستر متناسب باهمان می‌گردند و انتخاب‌ها بسیار اختصاصی شده است. در این میان هم آشپزخانه از این قاعده مستثنا نیست و جای خود را دارد.

معمولاً مرسوم هست که می‌گویند:

«قلب هر خونه ای آشپزخانه همون خونه اس»

زیبایی این نقطه بسیار مهم از خانه هم که جای خود دارد و مطمئناً قلب زیبایی آن خانه است!

آشپزخانه محل پخت‌وپز است و نیاز به نور کافی دارد و شاید این نیاز بیشتر از بقیه جاهای خانه در آشپزخانه به چشم بخورد. برای همین هم هست که در طراحی دکوراسیون منزل انتخاب لوستر آشپزخانه خیلی مهم است چون بعضی‌اوقات شاید نیاز باشد روشنایی بیشتری نسبت به بقیه فضاها برای آشپزخانه در نظر گرفت و این مورد مطمئناً باعث جلب‌توجه و دیده شدن بیش‌ازاندازه آشپزخانه شود و شاید در طراحی دکوراسیون نکته‌ای منفی به شمار آید!

معمولاً طراحان دکوراسیون باتجربه، هارمونی رنگ دکوراسیون آشپزخانه را در نظر می‌گیرند و نسبت به تضاد و یا همخوانی رنگ چینش دکوراسیونی که در نظر گرفته‌اند، روشنایی مدنظر خود را برای آشپزخانه در ذهن متصور می‌شوند و نسبت به این مورد لوستر آشپزخانه را انتخاب می‌کنند.

در کل سلیقه‌ها متفاوت است، بعضی‌ها از لوسترهای آویز دوست دارند و بعضی سقفی!

بعضی لوستر تک شاخه و ساده می‌پسندند و بعضی پر و چند شاخه!

آن چیزی که مهم است این نکته است که انتخابمان به‌گونه‌ای باشد که بتوانیم حداکثر استفاده را در کمال دل‌چسب بودن کنار هم داشته باشیم.

برای همین به یاری وب‌سایت میلانی ست، بر آن آمدیم تا طی چند خط آینده به شما کمک کنیم تا این انتخاب دل‌چسب را به‌راحتی تجربه کنید.

برای انتخاب اصولی و صحیح یک لوستر خوب برای آشپزخانه‌تان توصیه می‌کنیم این 5 نکته کاربردی را حتماً مدنظر داشته باشید:

  1. طراحی دکوراسیون داخلی منزل

معمولاً برای انتخاب یک لوستر آشپزخانه مناسب ازنظر طراحی دو حالت بیشتر نمی‌توان متصور شد:

  • یا دکوراسیونی که برای آشپزخانه طراحی می‌شود با دکوراسیون سالن و بقیه جاهای منزل در یک سبک و مدل هستند.
  • و یا دو نوع طراحی مختلف و متفاوت دارند.

اگر دکوراسیون آشپزخانه و سالن پذیرایی هم نواخت و یک سبک بود، در این صورت بایستی از یک لوستر شبیه و یا حداقل نزدیک به لوستر پذیرایی استفاده کرد.

اگر دوست دارید نکات بیشتر و کاربردی‌تری در مورد طراحی دکوراسیون منزل ببینید، پیشنهاد می‌کنیم به مجله معماری میلانی ست سری بزنید.

  1. متریال معماری

متریال معماری به‌کاررفته در آشپزخانه نقشی بسیار مهم و حیاتی در طراحی دکوراسیون آن دارد. رنگ، جنس، پترن (طرح برجستگی‌ها) و… همه و همه مواردی هستند که می‌توانند انتخاب ما را محدود کنند.

اگر مثلاً کابینت آشپزخانه از ام دی اف و چوب باشد و رنگ قهوه‌ای سوخته داشته باشد، مطمئناً این مورد در انتخاب بسیاری از موارد نقش خواهد داشت. نوع، رنگ و طرح متریال‌هایی چون کاشی دیوار، رنگ یا کاغذدیواری آشپزخانه، سرامیک یا پارکت و ملزومات دکوراسیون آشپزخانه چون میز ناهارخوری، فرش آشپزخانه، لوستر آشپزخانه و یا حتی رنگ وسایلی چون یخچال، لباسشویی معمولاً به نحوی انتخاب می‌شوند که بارنگ قهوه‌ای سوخته به‌کاررفته در دکوراسیون همخوانی داشته باشند.

امروزه انواع مختلفی از لوسترها با متریال‌های مختلف در بازار موجود است. لوستر کریستالی، لوستر شیشه‌ای، لوستر فلزی و… انواع و مدل‌های بسیاری دارند که روزبه‌روز بیشتر و کامل‌تر نیز می‌شوند.

برای آشنایی بیشتر با انواع متریال معماری و کاربردهای آن‌ها در دکوراسیون‌های مختلف و نکاتی که باید در مورد آن‌ها بدانید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً مجله معماری میلانی ست را از دست ندهید.

  1. چیدمان دکوراسیون

فرض کنید قرار است از یک میز ناهارخوری بزرگ و گرد در آشپزخانه خود استفاده کنید، فارغ از این‌که متراژ و بزرگی آشپزخانه در انتخاب‌ها تأثیرگذار خواهد بود، این نکته مطمئناً درست است اگر بگوییم که لوستر آشپزخانه بایستی دقیقاً به‌نوعی باشد که حتماً دو شاخصه داشته باشد:

  • دقیقاً وسط و بالای میز ناهارخوری قرار بگیرد
  • بزرگی آن به نحوی باشد که حال بدی نسبت به میز ناهارخوری در ذهن مخاطب شکل نگیرد، مثلاً نه آن‌قدر بزرگ باشد که میز ناهارخوری به چشم نیاید و نه آن‌قدر کوچک باشد که لوستر آشپزخانه دیده نشود.

و یا برعکس شما یک آشپزخانه مدرن را در نظر بگیرید که از المان‌های مختلف درجاهای مختلف آن استفاده می‌شود. مطمئناً یک لوستر ساده با نور مناسب در قسمتی از این آشپزخانه که نیاز به نور بیشتری است، تمام نیازها را برطرف و جلوه خوب و خاصی به مخاطب القا می‌کند.

  1. محل نصب و نحوه اتصال

معمولاً در انتخاب لوستر آشپزخانه به این یک مورد کم‌تر توجه می‌شود درعین‌حالی که نکته‌ای بسیار مهم است و یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های موجود در انتخاب این وسیله اصلی دکوراسیون آشپزخانه.

قبل از خرید لوستر برای آشپزخانه بایستی به این موردتوجه داشته باشیم که محل نصب آن کجا خواهد بود و چه تجهیزاتی برای نصب روی ساختمان برای لوستر در نظر گرفته‌شده.

آیا از زنجیر و قلاب و اتصالی مناسب به تیر ساختمان استفاده‌شده که بتوانیم لوستری مثلاً با جنس برنج و وزنی سنگین تهیه کنیم یا نه؟

آیا می‌توانیم لوستر سقفی روی سقف آشپزخانه نصب کنیم یا کناف و سقف کاذب به‌کاررفته تحمل این مورد را ندارد و فقط می‌توانیم از لوسترهای آویز یا به قولی لوستر معلق استفاده کنیم؟

آیا ارتفاع سقف آشپزخانه بلند است که بتوانیم از لوسترهای چند شاخه آویز استفاده کنیم یا نه؟

همه این موارد سؤالاتی کلیدی است که می‌تواند در انتخاب ما اثر جدی داشته باشد.

  1. سبک معماری

سبک معماری دکوراسیون منزل نقش بسیار مهمی در انتخاب وسایل منزل دارد.

اگر از سبک ایرانی استفاده می‌کنید، یک لوستر قاجاری شاید انتخاب مناسبی برای پذیرایی‌تان خواهد بود و متناسب با آن شاید یک لوستر ساده با نور کافی شیشه‌ای و سبک برنجی برای آشپزخانه‌تان مناسب باشد.

اگر از معماری مدرن استفاده می‌کنید، شاید یک لوستر ساده با طرحی انتزاعی و بارنگی متناسب با دکوراسیون اطراف انتخابی عاقلانه است.

برای دکوراسیون روستیک معمولاً از لوسترهای چوبی یا طرح چوب استفاده می‌شود و برای دکوراسیون‌های سنتی لوستری متناسب باهمان سبک.

برای آشنایی بیشتر با انواع سبک معماری و جزئیات آن‌ها می‌توانید به مجله معماری میلانی ست رجوع کنید.

نکته پایانی!

مجله معماری میلانی ست

ما به کمک دوستانمان در وب‌سایت میلانی ست در این مقاله کوتاه و مختصر بر آن شدیم تا 5 نکته کاربردی را باهم مرور کنیم تا به کمک آن‌ها بتوانیم یک انتخاب مناسب و دل‌چسب برای لوستر آشپزخانه‌هایمان تجربه کنیم.

sen اگر دنبال مقالات معماری و مقالات دکوراسیون داخلی بیشتری هستید، حتماً به وب‌سایت میلانی ست سری بزنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.