کارهای عید نوروز رو کردی؟

کارهای عید 1402 رو انجام دادی؟ برای تزیین سفره هفت سین فکری کردی؟ شب عید نوروز چه غذایی درست می‌کنی؟ در این مطلب همراه ما باشید تا در یک نگاه تمام کارهای نوروز را باهم چک کنیم.

عید نوروز اصلی‌ترین جشن باستانی ایرانیان است و تمام خانواده‌ها این مراسم را جشن می‌گیرند. ماه فروردین و فصل بهار بوی خوش نوروزی را به یاد ما می‌آورد. اما قبل از فرا رسیدن تحویل سال، کارهای زیادی هست که باید انجام شوند. مانند خانه تکانی، چیدن سفره هفت سین، دعوت مهمان‌ها، انتخاب غذا برای شب عید و… . 

با خانه تکانی بوی عید را به خانه بیاورید!

خانه تکانی برخلاف اسمش، فقط محدود به فضای خانه شما نمی‌شود. بلکه ممکن است تمیز کردن محیط کار یا تغییر دکوراسیون باشد. نظافت و آرامش محل سکونت، برای همه ما اهمیت دارد. عید نوروز بهانه خوبی برای رفع آلودگی‌ها و غبارهای گذشته است. با تمیز کردن خانه، بوی بهار را به خود هدیه دهید. 

از طرفی محیط کار نیز خانه دوم شماست و ساعات زیادی از عمر خود را آنجا می‌گذرانید. یک تغییر کوچک در دکوراسیون، خرید یک وسیله جدید یا مرتب کردن وسایل اداری حس خوبی به فضای اطراف شما می‌دهد. 

خانه تکانی عید باید به صورت مشترک و با همکاری تمام اعضای خانواده یا همکاران انجام شود. می‌توانید یک چک لیست از کارها تهیه کنید و مسئولیت هر فرد را مشخص نمایید.

چیدن سفره هفت سین لذت دارد!

یک رسم دیرینه و جذاب در عید نوروز، چیدن سفره هفت سین است. هرکدام از وسایل سفره هفت سین نماد خاصی هستند. در زیر معنی و مفهوم هر کدام گفته شده است:
وسایل سفره هفت سین

  • سبزه: شادابی، سرسبزی، پیوند با طبیعت
  • سیب: تندرستی، زیبایی
  • سمنو: زایش و باروری
  • سنجد: عشق و مهر و دلباختگی
  • سیر: سلامتی و پاکیزگی
  • سرکه: زدودن آلودگی
  • سماق: عشق، مهر، پیوند دلها
  • سکه: خیر و برکت
  • تخم مرغ: آفرینش
  • آینه: روشنایی
  • آب و ماهی: برکت در زندگی

در عید نوروز هر خانواده‌ای بسته به ذوق و سلیقه اعضای خانه، مدل سفره هفت سین خود را انتخاب می‌کند. برخی به چیدن هفت سین سنتی علاقه دارند و برخی به استفاده از وسایل مدرن در سفره تمایل نشان می‌دهند. ایده‌های مختلفی برای چیدن سفره هفت سین وجود دارد که کافیست کلمه عکس سفره هفت سین را در گوگل سرچ کنید تا تصاویر مربوط را به شما نشان دهد. 

توجه به حیوان مخصوص هر سال نیز مهم است. حیوان سال 1402 خرگوش است که می‌توانید در تزیین سفره هفت سین از آن استفاده کنید.

در بعضی از مدل‌های سفره هفت سین از انواع کیک خانگی خوشمزه یا شیرینی‌های دست ساز سنتی استفاده می‌کنند. برای مثال شیرینی گردویی، باقلوا، قطاب، لوز و شرینی‌های سنتی هر کدام از شهرهای ایران.

مراسم چهارشنبه سوری آتیش نسوزون!

آخرین چهارشنبه سال با رقص و پایکوبی کنار آتش زیباترین پایان برای سال گذشته است. البته این مراسم در سه شنبه شب هر سال برگزار می‌شود. مردم ایران با این رسم دیرینه، یک استقبال شیرین از بهار و نوروز دارند. 

برای جشن چهارشنبه سوری سال 1402 باید 3 یا 5 یا 7 تپه آتش کوچک درست کنید و با شعر مخصوص از روی آن‌ها بپرید. شعرهای معروف چهارشنبه سوری مانند:

شعرهای چهار شنبه سوری

  • زردی من از تو/ سرخی تو از من
  • غم برو شادی بیا/ محنت برو روزی بیا
  • ای شب چهارشنبه/ ای کلیه جاردنده، بده مراد بنده

تمام این شعرها برای آرزوی سلامتی و رهایی از غم و افسردگی سروده شده‌اند. این شب زیبا را با خوراکی و تنقلات در کنار کودکان خود گرامی بدارید تا رسم کهن سرزمینمان سینه به سینه منتقل شود.

غذا برای مهمون ها یادت نره!

خاطرات کودکی ما در شب عید نوروز، با خانه قدیمی مادربزرگ و جمع صمیمانه اقوام گره خورده است. در اکثر شهرهای ایران تمام اعضای خانواده دور سفره هفت سین جمع شده و غذاهای اصیل ایرانی را برای شام میل می‌کنند.

 آجیل شب عید از خوشمزه‌ترین خوراکی‌های نوروزی است. از بین لیست غذاهای ایرانی معروف‌ترین آن‌ها برای شام شب عید، سبزی پلو با ماهی، خورشت فسنجان، کوفته و دلمه، کباب کوبیده و آبگوشت است. این غذاها تمام اعضای خانواده را به وجد می‌آورد.

طبخ هرکدام از این غذاهای خوشمزه در شهرهای مختلف ایران متفاوت است. برای مثال مردم گیلان از بین طرز تهیه ماهی با روش های مختلف، ترشی تره با ماهی را انتخاب می‌کنند. این غذا با تخم مرغ و سیر به همراه سبزی‌های معطر میل می‌شود. 

مردم مازندران نیز ماهی شکم پر را ترجیح می‌دهند. که آن را همراه با ته چین و سبزی پلو سرو می‌کنند. در شیراز هم کلم پلو طرفداران زیادی دارد. 

تنقلات شب عید چی بخریم؟

تهیه میوه‌های تازه و تنقلات هم از کارهای نوروز است. هر شهری سوغات و خوراکی‌های خاص خودش را دارد. در جدول زیر سوغات چندین شهر را لیست کرده‌ایم.

نام شهرسوغاتی
اصفهانگز، سوهان عسلی، پولکی، شیرینی کرکی، 
تبریزمسقطی، ریس، نوقا، قرابیه، قند پنیری
ارومیهنقل، نان های سنتی،
شیرازمسقطی، کلوچه شیرازی، نان یوخه، حلوای شیرازی
قزوینشیرینی پادرازی، شیرینی بهشتی، نان قندی
قمسوهان، نان کسمه، گز
کرمانشاهنان برنجی، کاک، نان خرمایی، روغن حیوانی

مردمان شهرهای مختلف ایران تمایل زیادی به قراردادن سوغات خود در سفره هفت سین و برای پذیرایی از مهمانان دارند. مسلما خوردن سوغات هر شهر لذت خاصی برای شما دارد.

برای کارهای عید نوروز برنامه ریزی کن

با برنامه ریزی دقیق و از روزهای قبل، به راحتی به تمام کارهای عید نوروز خواهید رسید. از اوایل ماه اسفند شروع به انجام کارهای چک لیست خود نمایید. در آخرین روزهای سال چیدمان سفره هفت سین را انجام دهید. شب پایان سال نیز برای جمع خانواده خود غذای مناسب تهیه کنید و از دلگرمی و همنشینی لذت ببرید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. زهرا فیضی می گوید

    چه خوب بود من خودم یه لیستی دارم که هرسال نگاهش میکنم و از رویاون کارهامو مدیریت میکنم

  2. سارا 80 می گوید

    دیگه امسال عید نداشتیم که. زودی ماه رمضون اومد و حالا باید به فکر سحری و افطاری باشیم!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.