بررسی بیماری های شایع کودکان

بررسی دلایل و علائم بیماری های شایع کودکان یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که برای بیشتر افراد، به‌خصوص والدین اهمیت دارد. 

همه ما در طول زندگی با بیماری‌های مختلف مواجه می‌شویم و این موضوع به‌مرور، باعث تقویت سیستم ایمنی و مقابله با بیماری‌های مختلف می‌شود. 

اما کودکان بیشتر به چه بیماری مبتلا می‌شوند؟ چرا بروز بیماری در نوزادان و کودکان با شیوع بیشتری همراه است؟ برای یافتن پاسخ این سوالات تا انتهای مقاله با ما همراه باشید. 

بیماری های شایع کودکان چیست؟

در واقع شیوع انواع بیماری بین نوزادان و کودکان، به‌دلیل سیستم ایمنی ضعیف آنها است. بزرگ‌سالان معمولا در طول زندگی خود بارها با انواع ویروس و باکتری برخورد داشته‌اند و پس از ورود آنها به بدن، سیستم ایمنی توانسته با این عوامل بیماری‌زا مبارزه کند. 

اما بدن کودکان و نوزادان هنوز با بسیاری از این عوامل برخورد نداشته و در نتیجه با ورود اولین ویروس یا باکتری سریعا دچار ضعف می‌شود.

به‌همین دلیل نیز وجود برخی بیماری‌ها برای نوزاد کاملا طبیعی است و با مرور زمان، بدن کودک توانایی مقابله و مبارزه با عوامل بیماری‌زا را پیدا می‌کند.  

روش‌های درمان بیماری های شایع کودکان 

از آنجایی که عوامل مختلفی می‌توانند باعث ایجاد بیماری شوند، نمی‌توان درمان قطعی برای همه آنها در نظر گرفت. 

در اولین قدم باید به علائم توجه کرد. در صورت خفیف‌بودن نشانه‌ها معمولا نیازی نیست به پزشک مراجعه شود. اما بیماری‌هایی که دارای علائم آزاردهنده و خطرناک مانند تب بالا هستند، باید حتما توسط متخصص تشخیص و راه درمان آنها مشخص شود.

معرفی بیماری های شایع کودکان 

در ادامه می‌خواهیم چند بیماری را که نسبت‌به سایرین، بیشتر در کودکان دیده می‌شود بررسی کنیم. 

گوش درد 

یکی از آزاردهنده‌ترین بیماری های شایع کودکان گوش درد است. این بیماری با توجه به سایر علائمی که همراه خود دارد می‌تواند نشان‌دهنده عارضه‌ای خاص باشد. 

گوش درد ناشی از رویش دندان

معمولا همراه با رویش دندان علائم دیگری مانند گوش‌درد نیز ظاهر می‌شود که در این صورت نیازی به نگرانی بابت درد گوش فرزند خود ندارید. 

درد گوش به‌همراه ناتوانی در بلع

اگر فرزند شما حین قورت‌دادن غذا دچار سختی یا درد می‌شود و در کنار این نشانه، گوش‌درد نیز دارد؛ به‌احتمال زیاد دچار ورم لوزه یا سرماخوردگی ویروسی شده است.

درد گوش همراه با تب

اگر کودک شما هیچکدام از علائم سرماخوردگی را در کنار تب و گوش‌درد نداشت احتمالا دچار عفونت گوش شده است. 

عفونت نیز معمولا با مصرف آنتی‌بیوتیک برطرف می‌شود. البته دوز لازم و میزان مصرف آن باید توسط متخصص اطفال تعیین شود. 

درد گوش و کاهش شنوایی

معمولا در شرایطی که گوش آسیب ببیند، درد به‌همراه کاهش شنوایی ظاهر می‌شود. این آسیب می‌تواند در اثر صدای بلند، برخورد جسم خارجی به گوش یا حتی تجمع جرم در آن باشد. 

گلودرد

از دیگر بیماری های شایع کودکان می‌توان به گلودرد اشاره کرد که معمولا دلیل ایجاد آن عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی هستند. 

این 2 نوع عفونت راه‌های درمان متفاوتی دارند و باید پزشک دلیل ایجاد گلودرد را تشخیص دهد. برای عفونت ویروسی معمولا نیازی به مصرف دارو نیست. اما در شرایط حاد می‌توان از داروهای ایبوپروفن یا استامینوفن استفاده کرد.

گلودرد باکتریایی شدت بیشتری داشته و می‌تواند غذا خوردن را برای کودک مشکل کند. برای درمان آن باید از داروهای آنتی‌بیوتیک استفاده کرد.

بیماری‌های پوستی 

بروز عفونت‌های پوستی مختلف در کودکان و نوزادان شایع است. در ادامه چند نوع از این بیماری‌های پوستی را بررسی می‌کنیم.

  • راش‌های پوستی:  یکی از دیگر بیماری‌های شایع که کودکان آن را تجربه می‌کنند آبله مرغان است که باعث به‌وجود آمدن راش‌های پوستی خواهد شد.
  • عفونت‌های قارچی: قارچ‌ها معمولا در قسمت‌های مرطوب بدن رشد می‌کنند و به‌همین دلیل نیز ممکن است بین کشاله‌های ران یا بین انگشتان دست‌ و پای کودک مشاهده شوند.

این نوع عفونت می‌تواند ‌همراه با درد، التهاب، خارش و در شرایط وخیم‌تر خون‌ریزی باشد و در برخی کودکان نیز کاملا ملایم و بدون هیچ نشانه‌ای به‌وجود آید.

قارچ‌ها قابلیت رشد بالایی دارند و معمولا خیلی زود منتقل می‌شوند؛ پس در صورت مشاهده عفونت در نواحی خاص بدن کودک، باید فورا او را نزد پزشک ببرید. 

  • عفونت ویروسی: نوع نادری از بیماری‌های پوستی کودکان است که در صورت بروز آن، حتما باید کودک را برای معاینه نزد متخصص ببرید. 

ایجاد عفونت در مجاری ادراری

از دیگر بیماری های شایع کودکان می‌توان به عفونت‌های مجاری ادرار اشاره کرد. این بیماری بیشتر در بین دختران دیده شده و دلیل آن نیز به ورود میکروب درون مجاری برمی‌گردد.

عفونت‌های مجاری ادرار معمولا مثانه یا کلیه‌ها را درگیر می‌کنند. اما چگونه این عفونت وارد بدن می‌شود؟ 

میکروب‌های موجود در دستگاه‌ گوارش از طریق مدفوع دفع می‌شوند. در شرایطی که پوشک کودک به‌موقع تعویض نشود، احتمال اینکه راه ورود میکروب به مجاری ادرار باز شود بالا می‌رود. 

از دیگر عوامل ایجاد این بیماری می‌توان به مشکلات ژنتیکی، بازگشت ادرار، یبوست، عدم ختنه در پسران و پرهیز از دفع به‌موقع ادرار اشاره کرد.

برای درمان این بیماری بهتر است فرزند خود را نزد پزشک ببرید. همچنین راه‌کارهایی مانند تعویض به‌موقع پوشک، درمان کرمک، درمان یبوست، مصرف زیاد آب و استفاده از لباس‌های آزاد و نخی می‌توانند از ابتلا به این مشکل جلوگیری کنند.

آسم و آلرژی

آلرژی را می‌توان جزء بیماری های شایع کودکان و بزرگ‌سالان دانست. زیرا امکان ابتلا به این عارضه در هر سنی وجود دارد. 

آلرژی معمولا در شرایطی بروز پیدا می‌کند که کودک در معرض آلرژن‌ها قرار گیرد. بدن در این زمان شروع به تولید موادی کرده که باعث از بین‌رفتن عوامل بیماری‌زا می‌شوند.

از آنجایی که هیچ عامل بیماری‌زایی در بدن وجود ندارد، تولید این مواد باعث افزایش تولید مخاط غلیظ شده و در نتیجه ناحیه تنفسی متورم خواهد شد.

آلودگی هوا، چاقی بیش از حد، سابقه خانوادگی، حساسیت غذایی و آلرژی پوستی از جمله علت‌هایی هستند که ممکن است باعث به‌وجود آمدن آلرژی و حساسیت شوند. 

  سرماخوردگی 

یکی از بیماری های شایع کودکان که معمولا توجه خاصی به آن نمی‌شود؛ سرماخوردگی است. طبق تحقیقات صورت‌گرفته بیش از 200 نوع ویروس وجود دارد که باعث مبتلاشدن به این بیماری می‌شوند.

به‌همین دلیل نیز ما از کودکی تا بزرگ‌سالی با سرماخوردگی درگیر هستیم. به‌طور کلی این بیماری خطرناک نیست مگر برای کودکانی که سیستم ایمنی خیلی ضعیفی دارند یا دارای بیماری زمینه‌ای خاصی هستند.

علائم سرماخوردگی شامل گلودرد، عطسه، سرفه، تب، خستگی و آبریزش بینی است و معمولا با گذشت چند روز از شدت آنها کاسته شده و پس از نهایتا 10 روز کاملا برطرف می‌شوند. 

برای استفاده از داروهای ضد احتقان یا خلط‌آور بهتر است حتما از متخصص اطفال مشورت بگیرید. همچنین از مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها جدا پرهیز کنید. زیرا هیچ نقشی در درمان سرماخوردگی ویروسی نخواهند داشت. 

آشنایی با بیماری های شایع کودکان، علت ایجاد و راه‌های درمان آنها از جمله دغدغه‌های مهم والدین است. به‌طور کلی باید گفت سیستم ایمنی نوزادان و کودکان نسبت به ما ضعیف‌تر است و به‌همین دلیل نیز سریع‌تر به بیماری مبتلا می‌شوند. 

از بیماری‌های شایعی که در کودکان به وفور دیده می‌شود می‌توان به گلودرد، گوش‌درد، عفونت مجاری ادراری، عفونت‌های پوستی، سرماخوردگی و آلرژی اشاره کرد. 

برای درمان این بیماری‌ها ابتدا باید به تمامی علائم به‌وجود آمده توجه کرد. البته مد نظر داشته باشید که بدن کودکان ضعیف و حساس است و نمی‌توان بدون مشورت با پزشک داروی خاصی به آنها داد. 

به‌همین دلیل نیز با توجه به شدت علائم بهتر است برای تشخیص نوع بیماری و یافتن راه درمان یکی از این بیماری های شایع کودکان به متخصص اطفال مراجعه کرد.

https://drdr.ir/mag/%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%B4%D8%A7%DB%8C%D8%B9-%DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9-%D9%86%D9%88%D8%B2%D8%A7%D8%AF/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.