در رابطه با زگیل تناسلی چه می دانید؟

زگیل های تناسلی، نوعی عفونت مقاربتی بسیار شایع هستند که می توانند باعث به وجود آمدن برجستگی هایی در نقاطی از بدن مانند واژن، آلت تناسلی، مقعد و کیسه بیضه شوند. 

علائم زگیل های تناسلی چه مواردی هستند؟

در زنان، زگیل های تناسلی می توانند روی فرج، دیواره های واژن، ناحیه بین اندام تناسلی خارجی و مقعد، کانال مقعدی و دهانه ی رحم رشد کنند. در مردان، این زگیل ها در نوک یا بدنه ی آلت تناسلی، کیسه بیضه یا مقعد ایجاد می شوند. زگیل های تناسلی همچنین ممکن است در دهان یا گلوی فردی که با فرد آلوده تماس جنسی دهانی برقرار کرده، ایجاد شوند.

در ادامه با هم ببینیم که زگیل تناسلی در زنان چه علائمی دارد؟

علائم زگیل تناسلی در زنان و مردان عبارتند از:

  • برجستگی های کوچک به رنگ گوشت، قهوه ای یا صورتی در نواحی تناسلی
  • توده های شبیه به گل کلم که بر اثر چند زگیل نزدیک به هم ایجاد می شوند
  • خارش یا ناراحتی در ناحیه اندام تناسلی
  • خونریزی با نزدیکی

زگیل های تناسلی می توانند به قدری کوچک و صاف باشند که قابل دیدن نباشند. گرچه، در موارد نادر، زگیل ها می توانند در بدن افرادی با سیستم ایمنی سرکوب شده، تکثیر شوند و تبدیل به خوشه هایی بزرگ شوند. 

چه چیزی موجب تشکیل زگیل های تناسلی می شود؟

زگیل تناسلی از جمله بیماری های مقاربتی است که بر اثر پاپیلوما ویروس انسانی (HPV) ایجاد می شود. شما ممکن است از طریق رابطه ی جنسی واژینال، دهانی یا مقعدی به ویروس  HPV مبتلا شوید. حدود 40 نوع ویروس  HPV وجود دارد که می توانند موجب تشکیل زگیل های تناسلی شوند. دیگر انواغ  HPV، منجر به سرطان رحم و سرطان مقعد می شوند. نوعی از ویروس  HPV که موجب تشکیل زگیل های تناسلی می شود، بعید است منجر به سرطان شود.

 به طور تقریبی از هر 3 نفری که با افراد آلوده به زگیل های تناسلی، رابطه ی جنسی برقرار می کنند، 2 نفر به این ویروس مبتلا می شوند. زگیل ها معمولاً ظرف مدت 3 ماه بعد از رابطه ی جنسی ظاهر می شوند. اگر شما به ویروس  HPV آلوده هستید، اما هیچ علائمی ندارید، هنوز هم می توانید آن را به دیگران انتقال دهید.

زگیل های تناسلی چگونه تشخیص داده می شوند؟

پزشک با نگاه کردن به برجستگی های روی پوست، زگیل های تناسلی را تشخیص می دهد. پزشکان ممکن است پیشنهاد دهند که به طور همزمان برای عفونت های مقاربتی دیگر نیز آزمایش دهید. 

زگیل های تناسلی چگونه درمان می شوند؟

زگیل های تناسلی ممکن است بدون درمان رفع شوند، اما اگر با درد و خارش همراه باشند، ظاهر ناخوشایندی داشته باشند و یا ناراحت کننده باشند، می توان آنها را درمان کرد. روش های درمانی فقط زگیل ها را درمان می کنند و خود ویروس را از بین نمی برند. سیستم ایمنی بدن ویروس را پاکسازی می کند و یا ممکن است ویروس “شناسایی نشده” باقی بماند.

گزینه های درمانی شامل موارد زیر می شوند:

  • منجمد کردن (کرایوتراپی) یا سوزاندن
  • لیزردرمانی
  • استفاده از کرم برای تقویت سیستم ایمنی
  • جراحی

برای صحبت در مورد انواع روش های درمانی به پزشک خود مراجعه کنید. 

آیا زگیل های تناسلی قابل پیشگیری هستند؟

واکسن  HPV از شما در مقابل انواع ویروس های  HPVکه موجب بروز اکثر زگیل های تناسلی و نیز سرطان می شوند، محافظت می کند. گرچه، در برابر تمام انواع ویروس های  HPV مقاومت ایجاد نمی کند. تمام زنان بین سنین 25 تا 74 سال که تا به حال رابطه ی جنسی فعال داشته اند، باید هر 5 سال یکبار آزمایش غربالگری دهانه رحم انجام دهند.

 آزمایش غربالگری رحم،  HPV را شناسایی می کند و جایگزینی برای تست پاپ اسمیر می باشد. رابطه ی جنسی ایمن می تواند احتمال ابتلا به زگیل های تناسلی را کاهش دهد. کاندوم ها احتمال ابتلا به عفونت  HPV را کاهش می دهند، اما به طور کامل انتقال ویروس را متوقف نمی کنند. با این حال، کاندوم ها می توانند در برابر عفونت های مقاربتی محافظت ایجاد کنند و بخش مهمی از رابطه ی جنسی ایمن برای زوج ها هستند. 

ظاهر شدن زگیل های تناسلی چقدر طول می کشد؟

معمولاً پس از تماس جنسی با فرد مبتلا به  HPV، چند ماه طول می کشد تا زگیل ها ظاهر شوند. گاهی اوقات زگیل ها ظرف مدت چند روز یا چند هفته نمایان می شوند، در حالیکه در افراد دیگر تا چند سال بعد، زگیل ها اثری از خود نشان نمی دهند. برخی از افراد ممکن است به ویروس  HPV مبتلا شوند، اما هیچ نشانه ای از زگیل نداشته باشند. 

آیا زگیل های تناسلی، بارداری را تحت تأثیر قرار می دهند؟

اگر شما زگیل تناسلی دارید که خود به خود از بین رفته یا درمان شده است، احتمالاً در دوران بارداری خود هیچ مشکلی نخواهید داشت. در صورتی که شما یا همسرتان، تا به حال زگیل تناسلی داشته اید به پزشک یا پرستار خود اطلاع دهید. 

زگیل های تناسلی در دوران بارداری زنان ممکن است:

  • به علت تغیرات هورمونی  بدن در طول بارداری خونریزی و رشد کنند. 
  • کانال زایمان را مسدود کنند. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است لازم باشد جراحی سزارین انجام دهید. 
  • نوزادان را در معرض نوعی ویروس  HPV قرار می دهند که باعث تشکیل زگیل در مجرای تنفسی می شوند. این شرایط بسیار نادر، پاپیلوماتوزیس تنفسی راجعه نامیده می شود. 

چرا زگیل های تناسلی دوباره عود می کنند؟

زگیل ها معمولاً در طول سه ماه اول بعد از ناپدید شدن، مجدداً عود می کنند. در اکثر موارد، ظاهر شدن مجدد زگیل ها به این دلیل است که ویروس  HPV هنوز در پوست وجود دارد. سیگار کشیدن باعث می شود که احتمال بازگشت زگیل ها بیشتر شود.

با این حال، اکثر افراد به مرور زمان از شر ویروس  HPVراحت می شوند و زگیل جدیدی را تجربه نمی کنند. زگیل ها ممکن است بدون درمان خود به خود از بین روند، اما معمولاً چندین ماه طول می کشد. در این شرایط ویروس هنوز در بدن شما وجود دارد و ممکن است آن را به دیگران انتقال دهید. 

زگیل های تناسلی و سرطان

احتمال تبدیل شدن زگیل ها به سرطان بسیار نادر است. زیرا برخی از انواع ویروس  HPV که موجب تشکیل زگیل های تناسلی می شوند (نوع 6 و 11)، ویروس های کم خطری هستند. 

کدام ویروس های  HPV موجب بروز سرطان می شوند؟ از میان صد ویروس HPV که می توانند انسان ها را آلوده کنند، 13 مورد ممکن است منجر به سرطان شوند. مهمترین انواع این ویروس های پرخطر،  HPV نوع 16 و  18 هستند. واکسن  HPV در برابر سرطان رحم و زگیل های تناسلی محافظت ایجاد می کند. 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.