طرز تهیه نان موز

این نان رو اولین بار در سایتی به اسم نان موز فوق العاده مرطوب دیدم با شک و تردید از نتیجه کار ترجمه کردم و میتونم بگم فوق العاده شد. اصلا فکر نیمکردم یک دونه تخم مرغ و ترکیبش با شیر نارگیل و لیموترش یه نان یا بهتره بگم یه کیک لطیف و سبکی بشه. قبلاً هم کیک موز بسیار خوشمزه و پر طرفداری گذاشتم که میتونید از همینجا رسپی کیک موز و دارچین رو ببنید.

مواد لازم نان موز:

  • آرد نصف – 1 پیمانه (225 گرم)
  • کره نصف پیمانه (115 گرم)
  • شکر 1 پیمانه (210 گرم)
  • موز پوره یا له شده یک چهارم – 1 پیمانه (310 گرم یا 3 تا 4 عدد)
  • شیرنارگیل نصف پیمانه (125 گرم)
  • بیکینگ پودر 1 قاشق چایخوری (5 گرم)
  • جوش شیرین 1 قاشق چایخوری (5 گرم)
  • آب لیموترش تازه 1 قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر)
  • تخم مرغ 1 عدد
  • اسانس وانیل مایع 1 قاشق چایخوری

روش تهیه نان موز 

فر رو با دمای 180 درجه سانتی گراد روشن کنید. قالب لوف به سایز 13 در 23 سانت رو با کره چرب کنید و بعد قسمت طول قالب رو کاغذ روغنی بلندی بگذارید که علاوه بر کف و دیواره قالب از از دیواره ها هم بلندتر باشه تا بخوبی بتونید نان رو از قالب خارج کنید.

مثل همه نانها و کیکها مواد یخچالی را نیم ساعت زودتر از یخچال خارج کنید و اجازه بدید هم دمای محیط بشن.

مواد خشک شامل آرد، بیکینگ پودر و جوش شیرین را مخلوط و الک کنید. چون این کیک میوه ای هست برای بافت خوب نیاز به جوش شیرین داره پس حذف نکنید.

در ظرف دیگری موز پوره شده و یا له شده و شیر نارگیل و آب لیموترش رو مخلوط کنید. برای شیر نارگیل اگر قوطی نبود و یا از روش خونگی که در ادامه توضیح دادم دوست نداشتید استفاده کنید، از شیرهای ساده با طعم نارگیل استفاده کنید . من گاهی که شیر نارگیل نداشته باشم، شیر ساده با کمی اسانس نارگیل میریزم. 

در کاسه سوم با همزن برقی کره نرم و هم دمای محیط رو بزنید تا سبک بشه و بعد شکر رو اضافه کنید و به خوبی حدود 3 تا 4 دقیقه با دور تند همزن بزنید تا سبک و کرم رنگ بشه و مرتب شکر و کره چسبیده به دور کاسه را با لیسک جمع کنید و با مواد مخلوط کنید تا دانه های شکر کاملاً با کره مخلوط بشن. در این زمان تخم مرغ را اضافه کنید به همراه وانیل و یک دقیقه دیگر هم بزنید.

پس از مخلوط کردن تخم مرغ با کره و شکر، مایه موز و شیر نارگیل و مخلوط آردها را به تناوب اضافه کنید به این صورت که ابتدا مقدار کمی مواد آردی اضافه و بعد مقداری مایه موز و همین طور تکرار کنید تا در سه مرحله مواد به مایه اصلی اضافه شوند. با اضافه کردن آرد دیگر نیاز به همزدن زیاد و با سرعت بالا نیست توسط لیسک و یا خیلی کم در حد چند ثانیه با همزن مواد را مخلوط کنید تا آرد حل نشده ای باقی نماند.

سپس مایه نان را داخل قالب بریزید و یک ساعت حدوداً در فر قرار بدید و در این حدود زمانی با تست خلال چوبی از پخت کامل نان اطمینان پیدا کنید. سپس از فر خارج کرده و روی صفحه توری فلزی خنک کنید و بعد از خنک شدن از قالب خارج کنید و بعد برش بزنید.

اگر قالب با این ابعاد نیود از قالبی به گنجایش یک و نیم لیتر مایع استفاده کنید. اگر شیر نارگیل رو دوست داشتید جایگزین کنید به جای شیرنارگیل و آبلیموترش از نصف پیمانه خامه ترش استفاده کنید. من این کیک رو در سایت ricardocuisine دیدم و درست کردم.

طرز تهیه شیرنارگیل خونگی

برای تهیه شیرنارگیل خونگی به جای قوطی آماده میتونید به این روش عمل کنید که 120 گرم پودر نارگیل را داخل 2 پیمانه آب تقریباً جوش بریزید و درون مخلوط کن ریخته و در آن را ببندید تا برای چند دقیقه پودر نارگیل در آب جوش نرم بشه. سپس دستگاه را روشن کنید و 2 دقیقه مخلوطشون کنید تا کاملاً نارگیل پوره بشه و مایع به رنگ شیر دربیاد.

در این مرحله که خوب پوره شدن درون پارچه توری یا تنظیف مخصوص صاف کردن بریزید و تا میتونید شیر نارگیل را با فشار دادن خارج کنید. وقتی کامل شیر نارگیل خارج شد میتونید از شیرنارگیل برای دسرها و کیکها استفاده کنید و نارگیل های باقی مونده در پارچه را بگذارید خشک بشه و بعد آرد کنید و به جای آرد نارگیل در خیلی از رسپیها برحسب نیاز استفاده کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.