پمپ آب چی بخریم؟

پمپ آب چی بخریم؟ این سوال زمانی به ذهن ما میرسد که ساکن یک آرپارتمان باشیم و مشکل فشار آب مطرح باشد. وقتی هم میخواهید به سازنده بنا اعتراض کنیم می­گوید پمپ آب استانداردی در تاسیسات ساختمان استفاده شده است. و مشکل از آن جایی شروع شده است که پیمانکار یا مهندس سازه برای صرفه جویی در هزینه ­ها سر و ته همه چیز را هم ­آورده و پمپ آب خانگی مناسب را نصب نمی­کند. لطفا شما این اشتباه را نکنید و از استانداردها پیروری کنید.

پمپ آب چیست؟

پمپ آب دستگاهی است که با ایجاد و افزایش فشار در مایعات و یا سیالات مختلف باعث بالا رفتن و یا پایین رفتن سیال می شود. این وسیله انرژی لازم برای ایجاد فشار در سیال را از یک الکتروموتور دریافت می کند. به طور کلی پمپ های آب یا سیستم های آبگیری تجهیزات کنترل آب هستند که با استفاده از پمپاژ، انواع مختلف آب را از سایت های ساختمانی، بستر رودخانه ها، چاه های معدن، شبکه های زیرزمینی مترو، تونل ها و حتی ساختمانهای مسکونی پمپاژ یا تخلیه می کنند.

 برای بسیاری از سایت ها این سیستم ها در فصل بارندگی، دوره های باران شدید یا در مناطق طغیان کننده بسیار مهم هستند، زیرا آب های زیر زمینی و باران می توانند فقط در عرض چند ساعت، در کل سایت طغیان کنند و باعث فرسایش سطحی، آسیب ساختاری و خرابی شوند.

پمپ های آب انواع و اقسام مختلفی دارند، اما می توان آن ها را به دو طبقه بندی کلی  پمپ های جا به جایی مثبت و پمپ های گریز از مرکز یا سانتریفیوژ تقسیم کرد که هر دوی آن ها خدمات یکسانی را ارائه می دهند، اما به روش دیگری کار می کنند.

منظور از پمپ آب مناسب چیست؟

موضوع اصلی برند سازنده یا شکل و شمایل محصول نیست. بلکه انتخاب درست این محصول است. در درجه اول باید استانداردهای تولید این محصول رعایت شده باشد. پس از آن باید شرایط سازه و نیاز خود را در نظر بگیرید. هر محصولی یک توان وظرفیت مشخصی دارد و پمپ آب خانگی هم از این قاعده مستثنی نیست. بهتر است خیلی شما را منتظر نگذاریم و به سراغ پاسخ سوال پرسیده شده برویم.

استفاده از پمپ آب برای افزایش فشار آب

چه نوع پمپ آبی بخریم؟

سوال شما را با سوال جواب خواهم دارد. چرا که به اطلاعات دقیق از شرایط فعلی سازه شما نیاز داریم. ساختمان شما چند طبقه است؟ در هر طبقه چند واحد مسکونی وجود دارد؟ شما می­توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید و اطلاعات دقیق را در رابطه با نحوه ثبت سفارش دریافت کنید. برای ایجاد یک پیش زمینه ذهنی اطلاعاتی را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

پمپ آب خانگی مناسب

پیش از این که شما را برای یافتن بهترین گزینه ممکن راهنمایی کنیم لازم است با یک سری اسامی جدید آشنا شوید.

  • دبی پمپ
  • هد پمپ
  • توان پمپ

دبی پمپ یا تخلیه در پمپ چیست؟

این یک فاصله عمودی است که شما می­توانید مایع را پمپ کنید. به عنوان مثال اگر پمپ شما برای حداکثر هد 18 فوت درجه بندی شده باشد، این به این معنی نیست که شما به 18 فوت لوله محدود شده­اید.

منظور از هد در پمپ چیست؟

در یک بیان کلی در مورد توانایی­های عملکردی یک پمپ، از اصطلاح هد استفاده می­شود. معمولا به حداکثر فاصله عمودی از منبع آب تا نقطه تخلیه قابل پمپاژ آب گفته می­شود.

توان پمپ چیست؟

توان معمولی پمپ آب می­تواند بین 250 وات تا 1100 وات متغیر باشد. وات پمپ آب مخصوص را بگیرید و آن را در چند ساعت کار در روز ضرب کنید. سپس آن را در چند روز در سال ضرب کرده و در 1000 تقسیم کنید. این مقدار کیلووات ساعت پمپ را به دست می­آورد.

بر اساس طبقات و واحدها چه پمپ آبی بخریم؟

  • خانه یک طبقه: دبی 2.5، هد پمپ 35، پمپ محیطی 0.5 اسب
  • آپارتمان دوبلکس یا دو طبقه: دبی پمپ 6، هد پمپ 37، پمپ بشقابی 1 اسب
  • سه طبقه: دبی پمپ 3.2، هد پمپ 51، پمپ جتی تک اسب
  • چهار طبقه: دبی پمپ 3.2، هد پمپ 51، پمپ جتی تک اسب
  • پنج طبقه: دبی پمپ 6.2، هد پمپ 54، پمپ تک پروانه 2 اسب
  • شش طبقه: دبی پمپ 4.9، هد پمپ 61، پمپ جتی 2 اسب

واحد اندازه گیری هد پمپ متر و دبی پمپ متر مکعب است. همچنین در هر طبقه یک واحد وجود دارد. این اعداد استاندارهایی نسبی هستند که در خرید پمپ آبی شما را راهنمایی می­کنند. برای کسب اطلاعات دقیق­تر باید با کارشناسان بخش فروش تماس بگیرید و شرایط سازه را شرح دهید.

پمپ آب مناسب رو از کجا بخریم؟

قطعا صریح­ترین پاسخی که می­توانیم ارائه کنیم این است. به سراغ یک فروشگاه مطمئن بروید! جایی که محصول را ضمانت کند و گارانتی معتبری داشته باشد. این ویژگی نشانگر اطمینان خود فروشنده از محصولی است که در بازار عرضه می­کند.

انواع پمپ­ های آب

پمپ­های آب شامل پمپ آب خانگی و پمپ آب صنعتی به طور کلی دو نوع اساسی دارند، جابجایی گریز از مرکز و مثبت. هر دو نوع برای انتقال آب به طور مداوم از یک مکان به مکان دیگر طراحی شده­اند. پمپ آب گریز از مرکز با استفاده از یک پروانه چرخان، آب را به داخل پمپ منتقل می­کند. سپس جریان تخلیه را تحت فشار قرار می­دهد.

پمپ­های آب گریز از مرکز در انواع مختلفی شامل مدل­های استاندارد، سطل زباله و شناور وجود دارند. کلیه مایعات را می­توان با استفاده از پمپ­های آب گریز از مرکز و حتی آن­هایی که ویسکوزیته کمی دارند پمپ کرد. این پمپ­ها با مایعات نازک به خوبی کار می­کنند و دبی بالا را ارائه می­دهند.

پمپ­های آب با جابجایی مثبت، مقدار ثابت جریان را از طریق انقباض مکانیکی و انبساط دیافراگم انعطاف پذیر تأمین می­کنند. پمپ­های جابجایی مثبت در بسیاری از صنایع که مایعات با ویسکوزیته بالا و در مواردی که ممکن است مواد جامد حساس وجود داشته باشد، استفاده می­شوند. آن­ها برای کاربردهایی که به ترکیبی از جریان کم و فشار زیاد نیاز دارند­، توصیه می­شوند.

ملاحظات مربوط به پمپ­های آب گریز از مرکز

پمپ­های سانتریفیوژ علاوه بر آبگیری در بسیاری از سیستم­های ساختمانی و سیستم­های آبیاری استفاده می­شوند. آنها برای پمپاژ منابع آب در ساختمان­ها استفاده می­شوند و با سیستم­های پنوماتیک، در مواردی که به بالابر مکش نیازی نیست سازگار هستند. پس در پاسخ به این که چه پمپ آبی بخریم؟ می­توان پاسخ داد که به سراغ  پمپ­های سانتریفیوژ بروید.

همچنین برای پمپاژ آب از چاه­های خانگی و افزایش فشار در خطوط آبیاری استفاده می­شوند. پمپ­های سانتریفیوژ می­توانند منبع فشار مداومی برای سیستم­های حفاظت در برابر آتش ایجاد کنند و می­توانند به صورت پمپ­های مخزن در دو شکل عمودی یا افقی عمل کنند.

جمع بندی انتخاب پمپ آب مناسب

در اخر یک نکته مهم را خاطر نشان می­کنیم. برخی از پمپ­ های سانتریفیوژ مستعد بروز چندین مشکل رایج هستند. برخی از پمپ­ها ممکن است برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد ناشی از جریان کم، به مایع چرخشی نیاز داشته باشند. پمپ­های سانتریفیوژ باید تعمیر شوند یا با مایع پمپ شده پر شوند تا به درستی کار کنند.

هنگامی که هد مکش مثبت یک سیستم برای پمپ انتخاب شده بسیار کم باشد، می­تواند منجر به ایجاد حفره شود. در شرایطی که حباب­های هوا در نزدیکی پروانه تشکیل می­شود، منجر به شوک در داخل پمپ می­شود. سرانجام ، سایش پروانه پمپ می­تواند توسط مواد معلق موجود در مایع بدتر شود. در نتیجه لازم است این محصولات را از فروشندگان معتبر مثل ویدفکتور که ضمانت نامه ارائه می­کنند و از نمایندگان اصلی شرکتهای معتبر پمپ آب در ایران هستند خریداری کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.