دلایل پخت سالم غذا در گل فر

غذای سالم نعمتی است که هیچ چیز را نمی‌توان با آن مقایسه کرد. بهترین و مؤثرترین داروها نمی‌توانند اثری را که غذای سالم برای بدن ما به ارمغان می‌آورد داشته باشند. در این مقاله درباره‌ی پخت سالم غذا در گل فر صحبت می‌کنیم تا نشان دهیم وسایل پخت و پز تا چه حد در سلامت طبخ غذا مؤثر هستند. 

گل فر چیست و طرز کار آن چگونه است؟

گلفر یا گوزل فر یک فر برقی کم جا است که با دو المنت کار می‌کند. ساختار این فر استوانه‌ای شکل است و در داخل آن می‌توان انواع غذاهای قابل پخت در فر را طبخ کرد.

گل فر یک وسیله‌ی پخت‌و‌پز جمع‌وجور است که فضای زیادی را در خانه یا آشپزخانه‌ی شما اشغال نمی‌کند. با این حال، می‌توانید انواع غذاهایی که نیازمند فضای قابل توجهی برای پخت هستند، نظیر پیتزا و مرغ بریان را در آن پخت. این وسیله برای پخت نان، کیک و شیرینی نیز عالی است. امکان پخت سالم غذا در گل فر به ویژه در این دوران که سلامتی ارزشی فراوان یافته، آن را به یک وسیله‌ی محبوب تبدیل کرده است. 

طرز استفاده از گل فر ساده است. تنها کافی است آن را در جایی قرار دهید که پریز برق وجود داشته باشد. دوشاخه را به برق بزنید و کلید و درجه حرارت را تنظیم کنید. معمولا همان‌طور که از فر استفاده می‌کنیم، گل فر را نز باید در پخت بعضی غذاها و شیرینی ها از قبل روشن و گرم کنیم. 

گوزل فر چیست

دلایلی برای پخت سالم غذا در گل فر

همان‌قدر که غذای سالم ممد حیات و مفرح ذات است، غذای ناسالم می‌تواند آفت جان باشد! پخت غذای سالم تنها مربوط به مواد غذایی به کار رفته در غذا نیست. روش پخت و وسایل آن نیز مهم هستند. برای ادعای پخت سالم غذا در گل فر، دلایلی وجود دارد. این دلایل را باهم بررسی می‌کنیم و پس از آن تصمیم‌گیری با شما است.

امکان پخت سالم غذاهای بیرون در خانه

یکی از دلایل صرف غذا در بیرون از منزل، ایجاد تنوع غذایی است. افراد خانواده خصوصا بچه‌ها به بسیاری از غذاهای آماده‌ی فست‌فودی و رستورانی علاقه دارند. علاقه‌ی زیاد به این غذاها سبب می‌شود آن‌ها به صرف غذا بیرون از منزل روی آورند که احتمال زیادی بر ناسالم بودن آن‌ها می‌رود. اگر بتوانیم نمونه‌ی همان غذاها را در منزل تهیه کنیم چطور؟ 

پختن غذا در گل فر امکان داشتن یک برنامه‌ی غذایی متنوع را برای خانواده فراهم می‌کند. پخت سالم غذا در گل فر یعنی می‌توانید مرغ بریان، پیتزا، لازانیا، سیب زمینی پنیری، همبرگر تنوری و بسیاری از غذاهای دیگر از نخستین مرحله‌ی آماده سازی تا پایان آن در منزل انجام دهید. بنابراین بسیاری از خطرات که می‌تواند در مراحل آماده سازی مواد، پخت غذا، صرف آن در محیط بیرون یا حمل آن تا منزل سلامت ما و عزیزانمان را تهدید کند، برطرف می‌شوند.

پخت غذای سالم در گل فر بدون روغن

 یکی از اصلی‌ترین زیان‌ها و ضررها که در سبک زندگی امروز از غذاها به ما می‌رسد، روغن‌های ناسالم و سرخ‌کردنی‌ها هستند. مصرف روغن‌های ناسالم و غذاهای سرخ کردنی می‌تواند بدن ما را به انواع مشکلات و بیماری‌ها چون افزایش وزن، کلسترول بالا، فشار خون بالا، گرفتگی رگ‌ها و عروق، ناراحتی قلبی، گوارش بد، خواب بد و بسیاری موارد دیگر دچار کند.

پخت غذای سالم در گل فر یعنی طبخ غذایی بدون روغن یا با کمترین میزان روغن که طعم بی‌نظیری دارد. 

حفظ مواد مفید غذا

موادی که در برنامه‌ی غذایی خانواده قرار دارد، باید حاوی انواع مواد معدنی، پروتئین، ویتامین و … باشد. در صورت پخت ناسالم  (مثلا زیاد پختن یا سرخ کردن با حرارت زیاد) بسیاری از این مواد مفید از بین می‌رود. به این ترتیب حجمی از غذای کم خاصیت را وارد بدن خود می‌کنیم.

از ویژگی‌های پخت سالم غذا در گل فر نسبت به آن روش‌ها این است که مواد مفید غذا بیشتر حفظ می‌شود. زیرا پختن غذا در گوزل فر به صورت بریانی و کبابی است نیاز چندانی به روغن و آب ندارد. 

امکان پخت نان در منزل

با استفاده از گل فر می‌توانید انواع متنوعی از نان‌ها و شیرینی‌ها را بپزید. به این ترتیب احتمال مصرف نان آلوده به ویروس و باکتری منتفی است. همچنین بسیاری از شیرینی‌ها و محصولات قنادی را می‌توانید با مواد سالم و ارگانیک انتخابی خودتان طبخ کنید. 

مزایای گل فر نسبت به مایکروفر

بسیاری از خانواده‌ها ممکن است روش پخت در مایکروفر را به عنوان یک روش سالم انتخاب کنند. واقعیت این است که پخت غذا در مایکروفر ضررهای غذاهای سرخ‌کردنی را ندارد. اما روش پختن غذا در گل فر مزیت‌هایی نسبت به مایکروفر دارد.

مقایسه گوزل فر و ماکروفر

پخت کامل و یکنواخت غذا

ساختار و کارکرد گوزل فر با مایکروفر تفاوت‌هایی اساسی دارد. المنت‌های حرارتی گل فر، حرارت را در همه‌جای فضای داخلی آن به صورت یکنواخت پخش می‌کنند. این موضوع سبب می‌شود مثلا وقتی یک مرغ کامل را در گل فر قرار داده‌اید، تمام نقاط آن به طور یکنواخت بپزد. 

اما پخت غذا در مایکروفر با اشعه صورت می‌گیرد. این بسیار تجربه شده که حرارت در تمام قسمت‌های غذا به طور یکسان ایجاد نشده است. زیرا اشعه بر سطحی مشخص تمرکز می‌یابد و مولکول‌های همان سطح یا بخش را به جنبش درمی‌آورد.

گریل با کیفیت

مایکروفر در پخت غذاهای آب‌دار عملکرد بهتری دارد. درحالی‌که می‌توانید انواع غذاهای ترد و برشته را در گل فر بپزید. علت آن است که برشته و گریل شدن نیازمند حرارت بیرونی است. درحالی‌که مایکروفر با ایجاد جنبش مولکولی در خود غذا این حرارت را ایجاد می‌کند. 

امکان پخت سالم غذا در گل فر با حجم بیشتر

تمام نقاط داخل گل فر به یک میزان گرم هستند. غذا را در هر نقطه که قرار دهید، حرارت لازم را دریافت می‌کند و می‌پزد. همچنین می‌توانید حجم بیشتری از غذا را در گل فر بپزید. پختن غذا در گوزل فر اساسا با حساسیت و محدودیت خاصی روبه‌رو نیست.

در صورتی که در مایکروفر نمی‌توان هر حجمی از غذا را پخت. زیرا حساسیتی برای قرار دادن غذا در نقطه‌ی صحیح وجود دارد تا اشعه، درست به آن بتابد. بخش زیادی از فضای داخلی مایکروفر عملا برای قرار دادن غذا بی‌استفاده است.

امکان استفاده از ظروف فلزی در گل فر

در مایکروفر که با اشعه کار می‌کند، امکان قرار دادن ظروف فلزی نیست. برای این وسیله باید حتما از ظروف پیرکس یا سایر ظروف مخصوص مایکروفر استفاده کرد. زیرا فلز اشعه را بازتاب می‌دهد و مایکروفر را دچار مشکل می‌کند.

ظروف فلزی تنوع بیشتری نسبت به سایر ظروف دارند و غذاهای متنوع‌تری را می‌توان در آن‌ها پخت. سینی‌های گل فر می‌توانند از جنس‌های گوناگون آلومینیومی، تفلون یا چدنی باشند. 

عاری بودن از اشعه

با وجود ادعاهایی که در خصوص بی ضرر بودن اشعه‌های مایکروفر وجود دارد، بازهم باید احتیاط کرد. مواجهه و تماس با امواج وسایلی نظیر مایکروفر و سولاردم در هر صورت می‌تواند ضررها و خطراتی داشته باشد.

افرادی که به دلیل حرفه‌ی خود زیاد با وسایل پخت و پز سروکار دارند، بهتر است از وسایلی که با اشعه کار می‌کنند، دوری کنند. این اشعه‌ها می‌تواند به چشم‌ها آسیب برساند. ضمنا اگر دستگاه مایکروفر به دلیلی خرابی یا فرسودگی درزی داشته باشد، امواج از داخل آن به بیرون نفوذ می‌کنند. امواجی که بسیار زیان‌رسان هستند.

پخت سالم غذا در گل فر یعنی خطری از این دست شما و اعضای خانواده را تهدید نمی‌کند. با پختن غذا در گل فر یک غذای کاملا سالم، خوش‌مزه و با ظاهر خوب خواهید داشت. 

سخن پایانی

پخت سالم غذا در گل فر را با ذکر دلایل آن توضیح دادیم. اگر به سلامت خود و خانواده اهمیت می‌دهید، باید در درجه‌ی اول کیفیت غذای خانواده را در مسیری سالم قرار دهید. پختن غذا در گوزل فر تا حد زیادی زمینه‌های سلامت غذا را برای شما عزیزان فراهم می‌کند. 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.