راهنمای شکم‌گردی در لائوس

غذا خوردن مهم‌ترین بخش زندگی مردم لائوس است. مثلا به جای سلام، با پرسیدن سوال «Kin Khao laeo bor?» یا «غذا خوردی؟» سر گفتگو را باز می‌کنند، دوست پیدا می‌کنند، در جمع‌های دوستانه و فامیلی با تقسیم غذا خوش می‌گذرانند و حتی از همین راه ازدواج می‌کنند. خلاصه که اگر می‌خواهید برنامه‌ی سفر به لائوس بچینید و دنبال بهترین راه برای شناخت فرهنگ لائوسی هستید، حتما وقت زیادی برای شکم‌گردی در لائوس بگذارید.

به کدام رستوران‌ و کافه‌های لائوس سر بزنم؟

1. رستوران Kualao Restaurant

از رستوران‌های معروف شهر وین‌تیان، Kualao است که غذاهای لائوسی سرو می‌کند و ساختمانش از دوره‌ی تسلط فرانسوی‌ها بر شهر باقی مانده. بهترین غذاهای منوی این رستوران سالاد پاپایا (som tam)، ماهی سرخ‌شده‌ی رود مِکونگ و سوسیس دست‌ساز لائوسی است. در این رستوران موسیقی و رقص سنتی لائوسی اجرا می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم برای دیدن مراسم زنده، زودتر به رستوران بروید یا اینکه از قبل میزتان را رزرو کنید تا به استیج نزدیک باشید. Kualao همه روزه از 11 صبح تا 2 بعدازظهر و 6 بعدازظهر تا 10 شب باز است.

رستوران Kuala لائوسرستوران Kualao از بهترین رستوران‌های پایتخت لائوس، وین‌تیان است.
قیمت غذاهای رستوران Kualao نسبت به سایر رستوران‌های شهر وین‌تیان گران‌تر است. 

2. رستوران Kong View

برای خوردن غذاهای لائوسی، تایوانی و اروپایی و دیدن چشم‌اندازی بی‌نظیر از رود مکونگ جایی بهتر از رستوران Kong View پیدا نخواهید کرد. این رستوران در جاده‌ی 183 souphanouvong در امتداد رودخانه مکونگ قرار گرفته و از 8 صبح تا 11 شب باز است. بهترین ایده برای سفارش غذا در این رستوران این است که چندین بشقاب کوچک از غذاهای مختلف سفارش دهید. اگر هم فقط می‌خواهید منظره‌ی غروب آفتاب در مکونگ را ببینید و تصمیم به خوردن غذا ندارید، می‌توانید میان‌وعده‌ی ساده‌ای مثل میگوی سوخاری و سوسیس لائوسی سفارش دهید.

بهترین جا برای دیدن غروب زیبای شهر، همین رستوران است.

3. رستوران Tamnak Lao

چه اولین روز اقامت‌تان در شهر لانگ پرابانگ باشد چه آخرین روزش، حتما به رستوران Tamnak Lao سر بزنید. نشستن روی صندلی‌ تراس این رستوران و دیدن زندگی روزمره‌ی مردم شهر در حالیکه غذا می‌خورید، از به یادماندتی‌ترین خاطره‌تان از سفر به لائوس خواهد بود.

این رستوران دقیقا مقابل هتل Villa Santi قرار گرفته: از بهترین هتل‌های شهر

در سال 1999م. خانواده‌ای اهل لانگ پرابانگ این رستوران را تاسیس کردند و بعدها به این فکر کردند که کلاس‌های آشپزی هم دایر کنند. از این راه می‌خواستند به کسانی که دوست دارند با راه و روش پخت غذا به سبک لائوسی‌ها آشنا شوند، کمک کنند. برای کمک بیشتر به شما، ساعات کار رستوران براساس وعده‌های روزانه را نوشته‌ایم:

صبحانه: دوشنبه تا یکشنبه از 8:30 صبح تا 10:30

ناهار: دوشنبه تا یکشنبه از 11 صبح تا 3 بعدازظهر

شام: دوشنبه تا یکشنبه از 5 عصر تا 11 شب

4.کافه Phonheuang

دقیقا در خیابان‌های پشتی محله‌ی قدیمی شهر لانگ پرابانگ، رستوران Phonheuang قرار گرفته که غذاهای محلی را با قیمت مناسبی سرو می‌کند. مثلا ارزان‌ترین غذای این رستوران از 17 هزار کیپ (حدود 2 دلار) شروع می‌شود که نسبت به سایر رستوران‌های شهر قیمت خوبی است. از غذاهایی که پیشنهاد می‌کنیم در این رستوران امتحان کنید مرغ کاری و Bo Bun است که شامل گوشت، برنج شفته (Sticky rice) و سبزیجات تازه می‌شود. به جز ارزان بودن غذاهای Phonheuang باید به امکان سرو غذاهای گیاهخواران هم اشاره کنیم که ویژگی مثبتی برای یک کافه است.

این هم بشقاب Bo Bun که بهترین غذای کافه Phonheuang است.

غذاهای خیابانی لائوس را کجا بخورم؟

برنج شفته یا Khao Niaw

Sticky rice، برنج شفته، Khao Niaw یا همان برنجی که ما در ایران با نام «برنج اوشینی» می‌شناسیم، محبوب‌ترین و معمول‌ترین غذا بین لائوسی‌هاست. می‌گویند مردم لائوس، بیشترین مصرف‌کننده‌ی برنج شفته در دنیا هستند و معتقدند در هر ساعت از شبانه‌روز باید برنج شفته پخت شود. معمولا برای پخت برنج شفته از سبدهای بامبویی قیفی‌شکل استفاده می‌کنند و برای سرو، از سبد بامبو استوانه‌ای. بهترین جا برای خوردن این غذا، همان بازارچه‌های محلی وین‌تیان و لانگ پرابانگ است که در مراکز خرید لائوس به آن‌ها اشاره کردیم.

برای خوردن برنج شفته، باید با دست به گلوله‌های کوچک تبدیل کنید و بعد به سس مخصوص آغشته‌اش کنید و بخورید.

گوشت و ماهی کبابی و باربیکیو

در لائوس از هیچ عضو حیوان زبان‌بسته نمی‌گذرند و همه‌ی اعضایش را به طریقی در غذاهای‌شان استفاده می‌کنند. شاید بگویید «دیگه بدتر از کله پاچه که پیدا نمی‌شه؟!» اما باید بگویم که اتفاقا پیدا می‌شود! مثلا ممکن است در لائوس سوپ نودل سفارش دهید اما بعدا می‌فهمید که از خون خوک برای پختش استفاده شده! پس باید جایی را برای گوشت کبابی پیدا کنید که به ذائقه‌ی شما بخورد. بازارچه‌ی شبانه لانگ پرابانگ بهترین جا برای خوردن گوشت و ماهی کبابی برای توریست‌ها است و قسمت جذاب ماجرا، دیدن فرآیند پخت و کبابی کردن گوشت جلوی مشتری است.

لائوسی‌ها از پلاستیک برای سرو غذاهای‌شان خیلی کم استفاده می‌کنند.

پنکیک برنج و شیر نارگیل (Kanom Krok)

در ورودی بازارچه‌ی شبانه لانگ پرابانگ، پنکیک‌فروشی‌های زیادی را می‌بینید که مشغول درست کردن پنکیک‌های کوچک و بامزه‌ی سفیدرنگی هستند. ترکیب اصلی‌ این نوع پنکیک شیر نارگیل، برنج شفته، آرد و شکر است که در ماهیتابه‌های  آهنی بزرگ پخته می‌شوند.

تماشای درست کردن پنکیک هم به خودی خود جالب و هیجان‌انگیز است.

Kaipen یا جلبک سرخ‌شده

اگر در غذا خوردن اهل ریسک و ماجراجویی هستید، می‌کنم جلبک سرخ‌شده (Kaipen/Kai paen) بخورید. این میان‌وعده یا اسنک، از جلبک تازه‌ی رودخانه‌ی مکونگ تهیه می‌شود که برای طعم‌دهی‌اش از دانه‌های سویا و سیر تازه استفاده می‌کنند. بعد از آنکه سرخ شد با سس فلفل کبابی سرو می‌شود.

Kaipen با کنجد هم سرخ می‌شود.

ساندویچ Khao Jee

می‌توانید صبح خودتان را با ساندویچ پر و پیمان Khao Jee شروع کنید که بیشتر غذافروشی‌های دوره‌گرد می‌فروشند. این ساندویچ که شباهت زیادی به ساندویچ ویتنامی bahn mi دارد، از کاهو، گوجه، هویج، پیاز، گوشت و سس چیلی پر می‌شود. خودِ لائوسی‌ها برای صبحانه این ساندویچ حجیم را با قهوه‌ می‌خورند.

خودِ لائوسی‌ها به این ساندویچ، ساندویچ باکت می‌گویند.

سوپ نودل Khao Poon

لائوس هم مثل سایر کشورهای آسیای شرقی سوپ نودل مخصوص خودش را دارد. Khao Poon یا سوپ نودلی تند است که شامل گوشت (مرغ، ماهی، خوک) سس ماهی، سیر، فلفل، برگ لیمو و موسیر است. معمولا روی سوپ نودلی که سفارش می‌دهید، برگ‌های کلم و نعناع و پیاز هم می‌گذارند. هر رستوران یا غذافروش خیابانی سوپ نودل متفاوتی درست می‌کنند که طعم‌های مختلفی دارند اما در مجموع هرکدام‌شان خوشمزه‌اند.

رنگ در غذاهای آسیای شرقی ویژگی شناخته‌ شده‌ای است.

Khmom Ang

تا قبل از نوشتن این مطلب فکر نمی‌کردم موم زنبورعسل می‌تواند با لاروهای داخلش غذا حساب شود.این غذای عجیب و غریب از کامبوج آمده که در لائوس به Khmom ang معروف است. بعد از اینکه قطعات موم زنبور عسل را با لاروهای داخلش، برش می‌زنند در برگ‌های موز می‌پیچیند و روی ذغال گریل می‌کنند. کسایی که این غذا را امتحان کردند، می‌گویند حسش شبیه پرت شدن در استخری پر از تخم‌مرغ‌های نیمرو‌شده‌ و لاروهای آب‌شده‌ای است که مزه‌ی عسل می‌دهند.

قبول دارم ظاهر چندان جذابی ندارد.

در نقشه زیر آدرس رستوران‌های لائوس را مشخص کرده‌ایم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.