غذاهای سریلانکا که نباید از دست دهید

سریلانکا فقط سرزمین سواحل بکر و چای سیلان نیست، بلکه به کاری و برنج های خوشمزه خود شهرت دارد. غذاهای سریلانکا از لحاظ مورد استفاده شباهت زیادی به غذاهای جنوب هند دارد اما از لحاظ طعم، دارای مزه متفاوتی است. البته، سال‌ها استعمار و نفوذ کشورهای مختلف نیز، تاثیر خود را بر فرهنگ غذایی سریلانکا گذاشته اند. در اینجا غذاهایی را معرفی می کنیم که در سفر انفرادی خود به سریلانکا یا سفر با یک مجری تور سریلانکا مانند نارون اکوتور، نباید از دست دهید.

۱۲ مورد از بهترین غذاهای سریلانکا

ممکن است تعجب کنید که سریلانکا با مساحت کوچک خود، دارای تنوع غذایی بالایی باشد. تنوع قومیتی این کشور باعث شده است که غذاهای سریلانکا متمایز شوند. همچنین در طول تاریخ (قرن‌های 15 و 16) بازرگانانی از هند، اروپا، عربستان و آفریقا در سفر به سریلانکا، همراه خود غذاهای بومی و تکنیک‌های آشپزی خود را به این سرزمین آوردند. به عنوان مثال، لامپریس یک غذای هلندی است، اکثر شیرینی‌ها ریشه پرتغالی‌ها دارند و رست بیف و مرغ سوخاری از بریتانیا به سریلانکا آمده اند. حال که تاریخچه تنوع غذاهای سریلانکا را بررسی کردیم، با معرفی غذاها همراه ما باشید.

  1. ماهی امبول تیال
  2. کوتو
  3. کوکول ماس کاری
  4. لامپریس
  5. اسمی
  6. گوتو کولا مالوم سامبولا
  7. پولو
  8. پاریپو
  9. وامباتو موجو
  10. قیف تخم مرغ سریلانکا
  11. کیریبات
  12. سیب چوبی

ماهی امبول تیال: یک غذای لذیذ با ماهی

امبول تیال یکی از خوشمزه ترین غذاهای سریلانکا با ماهی است. دستور العمل‌های طبخ این غذا نیز آسان است. ماهی ها را به صورت مکعبی برش می دهند و سپس در ترکیب معطری از ادویه ها تفت می دهند. سپس ماهی را می پزند تا آب آن کم شود. در کنار این ماهی لذیذ را می توانید پان برشته یا تتی پان نیز میل کنید.

مواد مورد استفاده: برگ پاندان، برگ کاری، روغن، ادویه جات ترشی جات، ماهی بزرگ و سفت، گوراکا خشک شده.

کوتو: پاستا سریلانکایی

کوتو، یک پاستا محبوب در سریلانکا است و با استفاده از نان گودامبا روتی طبخ می شود. روتی سرخ شده و خرد می شود و سپس سبزیجات و ادویه ها به مخلوط اضافه می شود. سپس این ترکیب با سس کاری تند آماده می شود.

مواد مورد استفاده: گودامبا روتی، ادویه جات و سبزیجات و سس کاری تند

کوکول ماس کاری: کاری خوشمزه

برای تهیه کوکول ماس کاری، ادویه ها در روغن سرخ می شوند، سپس شیر نارگیل و پوره گوجه فرنگی به آن اضافه می شود. بعد تکه های مرغ را به سس غلیظ اضافه کرده و مدتی طبخ می شود. این غذا را با برنج و نان می توانید امتحان کنید. کوکول ماس کاری از محبوب ترین غذاهای سریلانکا و کلمبو است.

مواد مورد استفاده: ادویه، برگ کاری، علف لیمو، برگ پاندان، روغن، شیر نارگیل و مرغ

لامپریس: گوشت طبخ شده با سس سامبال چیلی

لامپریس یک غذای خوش طعم است که با برنج خورده می شود. گوشت، برنج و سس سامبال چیلی را در یک برگ موز می‌پیچند تا بخارپز شود. این فرآیند طعم خاصی از برگ موز به ترکیب اضافه می کند که طعم غذا را افزایش می دهد. برنج با آب گوشت پخته می شود و سپس با کاری گوشت روی یک برگ موز سرو می شود.

مواد مورد استفاده: ادویه جات ترشی جات، گوشت، آب گوشت گاو/گوشت خوک/بره و برنج

اسمی Asmi: جادوی شیر و دارچین

در اسمی، شیر به آرد برنج اضافه شده و به طور مداوم ورز داده می شود. بعداً برگ های دارچین را در یک فنجان شیر نارگیل فشرده می کنند که برای تهیه خمیر استفاده می شود. سپس آن را در روغن سرخ کرده و با شربت تزئین می کنند. از این خوراکی خوش طعم با خانواده یا دوستان خود به عنوان میان وعده عصرگاهی لذت ببرید.

مواد مورد استفاده: آرد برنج، برگ دارچین، شربت و شیر نارگیل.

گوتو کولا مالوم سامبولا: سبزی خرد شده با نارگیل

این غذای سریلانکایی، یک سالاد ماهی است که با مخلوط کردن سبزیجات خرد شده، ادویه های مختلف، نارگیل، فلفل قرمز، پیاز و ماهی اومبالاکادا تهیه می شود. این سالاد با برگ سبز و تند را با مقداری برنج سفید بخارپز سرو می شود که می توانید برای یک وعده ناهار میل کنید.

مواد مورد استفاده: سبزیجات، فلفل، پیاز، نارگیل، ماهی اومبالاکادا، کاری و برنج

پولو: یک خوراکی تند با جک فروت

برای تهیه پولو، ادویه ها به صورت خشک برشته می شوند، تکه های کوچک جک فروت با ادویه های برشته شده مخلوط می شوند. روغن دانه خردل را در تابه گرم کرده و سیر، پیاز، برگ کاری، علف لیمو و دارچین را اضافه می کنند. سپس تکه های جک فروت با سس مخلوط شده و به مخلوط نارگیل ریخته می شود. سپس به مدت یک ساعت طبخ می شود. این غذا با برنج و پاریپو نیز سرو می شود.

مواد مورد استفاده: جک فروت، دارچین، برگ کاری، ادویه جات ترشی جات، سیر، علف لیمو، پیاز، دانه خردل و شیر نارگیل

پاریپو: غذای تند با عدس

آیا برای یکی از خوشمزه ترین غذاهای سریلانکا با کاری آماده هستید؟ باید پاریپو را امتحان کنید. این غذای خوشمزه با استفاده از عدس قرمز تهیه می شود. برگ کاری، پیاز، ادویه و سیر را به روغن داغ اضافه می کنند و کاری می پزند تا زرد شود. این کاری پاریپو طعم دار و خامه ای با برنج بخار پز شده و موجو وامباتو نیز سرو می شود.

مواد مورد استفاده: عدس قرمز و زرد، ادویه جات، پیاز، برگ کاری، شیر نارگیل و سیر

وامباتو موجو: ترشی بادمجان

وامباتو موجو یک خوراکی جانبی خوشمزه است که با برش دادن بادمجان و سرخ کردن آن‌ها برای ایجاد بافتی ترد تهیه می‌شود. سپس با شکر، سرکه، فلفل سبز، پیاز قرمز و دانه‌های خردل کاراملی می‌شود.

مواد مورد استفاده: بادمجان، ادویه، روغن، سرکه، پیاز، فلفل سبز و شکر

قیف تخم مرغ: نوعی پنکیک سریلانکایی

برای تهیه قیف تخم مرغ، به خمیری نیاز است که از مخلوط تخمیر شده آرد برنج، شیر نارگیل و مقداری شکر استفاده می شود. خمیر در یک ووک کوچک پخته می شود و آن را می چرخانند تا یکدست شود. یک تخم مرغ در پنکیک قیف شکل می‌ریزند و با فلفل قرمز، لونو میریس (نوعی سس چیلی سنتی)، پیاز، آب لیمو و نمک تزئین می‌کنند.

مواد مورد استفاده: تخم مرغ، فلفل، آبلیمو، لونومیریس، روغن، آرد و شیر نارگیل برای خمیر

کیریبات: ترکیبی خوشمزه از برنج و شیر نارگیل

کیریبات از غذاهای سریلانکا برای مناسبات خاص است و با جوشاندن برنج و سپس پختن آن با شیر نارگیل و کمی نمک تهیه می شود. زمانی که این مخلوط به حالت چسبناک در آمد، می گذارند تا خودش را بگیرد. سپس مخلوط را به صورت ورقه ای برش می دهند. کیریبات با لونو میریس تزیین می شود.

مواد مورد استفاده: برنج، شیر نارگیل، نمک و لونو میریس

آب سیب چوبی: اسموتی میوه مخصوص جنوب آسیا

میوه سیب چوبی یک میوه مخصوص جنوب شرق آسیا است و محبوبیت زیادی در سریلانکا دارد. این میوه به اندازه نارگیل است و پوسته سفتی دارد. پوسته حاوی یک خمیر قهوه ای است که می توان آن را مستقیماً با پوسته خورد. یکی دیگر از روش های جالب و محبوب مصرف سیب چوبی، تهیه اسموتی غلیظ است که به آب سیب چوبی معروف است. از مخلوط کردن میوه با نعناع یا شکر و آب درست می شود. طعم ملس این اسموتی فوق العاده است و در هیچ جای دیگری نمی توانید پیدا کنید.

مواد مورد استفاده: میوه سیب چوبی، شکر معمولی یا شکر زرد و آب

سخن پایانی

غذاهای سریلانکایی تنوع بالایی دارند و معرفی همه آنها در یک مطلب نمی گنجد. ادویه هایی که در این غذاها استفاده می شود و استفاده از کاری، وجه مشترک بیشتر این غذاها است. اگر می خواهید بهترین غذاهای سریلانکا را که شامل وعده های اصلی و عصرانه شما باشد، در اینجا ۱۲ مورد از غذاهای محبوب را معرفی کردیم که می توانید در برنامه سفر خود میل کنید.

منبع: Travel Triangle

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. رضا می گوید

    سبک غذاهاشون واقعا عجیبه. شاید با مزاج ما سازگار نباشه نه؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.