غذاهای ممنوعه قبل از پرواز

اضطراب پیش از پرواز که بواسطه عواملی چون صف‌ های طویل تحویل چمدان، باجه ‌های کنترل و بازرسی و جیغ و هیاهوی بچه ها دامن زده می زند نباید سبب شود که در سفرها مدام در دستشویی هواپیما به سر ببرید. خوردن غذاهای نامناسب قبل از پرواز دست کمی از تماشای فیلم های ترسناک سقوط هواپیما یا ستیز با همسایگان فضایی ندارد.

فست فود همبرگر و سیب زمینی سرخ کرده

متاسفانه گزینه‌ های سرو غذا در هواپیما مانند برگرهای چرب، پیتزاهای پرپنیر یا خوردن یک غذای آبکی در باجه غذا خوری هوایپما هیچ محدودیتی ندارد. اگر به نظم غذایی معتقد باشید بهتر است که از خوردن دو دسته از خوراکی‌ ها شامل غذاهای چرب و گازدار اجتناب نمایید. حتی در فهرست “غذاهای ممنوعه” ما نام چند خوراکی مغذی نیز به چشم می خورد که بهتر است قبل از رهسپار شدن به آسمان خوردن آنها را فراموش کنید. در پروازهای خیلی طولانی مثلا از نیویورک به پکن که برای جلوگیری از جت زدگی یا همان بی‌ خوابی و ناراحتی ناشی از مسافت طولانی هیچ کاری از دستتان بر نمی‌آید باید به یک راهکار جبرانی مبتنی بر غذا روی بیاورید: به هیچ وجه چیزی نخورید.

آشامیدن زیاد آب، خوردن آجیل و چند برش هویج را همیشه به یاد داشته باشید. در ادامه به پنج غذای ممنوعه پیش از پرواز اشاره می ‌شود.

  • غذای ویژه مک دونالد

ما واژه مک دونالد یا به طور مخفف میکی دی را تجسمی از یک فست فود چرب و سکته‌ آور می ‌دانیم که معمولا در منوی هواپیماها جا خوش کرده است. بنا بر گزارش‌ های جوامع پزشکی، بدن در هضم غذاهای حاوی سدیم و چربی ‌های اشباع‌ شده خوب عمل نمی‌ کند و نیز هضم غذا در فاصله ۳۵۰۰۰ پایی برای معده کار دشواری است. بنابراین اجتناب از تناول این خوراکی ‌های آزاردهنده قبل از پرواز، خردمندانه ‌ترین تصمیم ممکن است.

اما در ورای مشکلات هضم غذا، مسائل دیگری در ارتباط با گردش خون در زمان پرواز وجود دارد. موقعیت نشستن به صورت ثابت و جمع و جور در کابینی که تحت فشار هوای شدید قرار دارد باعث ایجاد تاخیر و اشکال در گردش خون شده و سرآغاز یک زنجیره فیزیولوژیکی از ورم کردن پاها و یا بدتر از آن ترومبوز سیاهرگ عمقی (DVT) یا به معنای دیگر تشکیل لخته خون در دیوار داخلی یک سیاهرگ عمقی است. عارضه DVT سبب شکل‌ گیری یک لخته خونی در درون بدن می ‌شود که پس از شکسته شدن به سمت مغز، ریه‌ ها و قلب حرکت می‌ کند و به  بروز صدمات جسمی شدید و یا حتی مرگ می ‌انجامد. بنا بر تحقیقات کنگره پزشکان قلب و عروق کانادا، وقتی که فردی خود را با یک بیکن چرب، ساندویچ پنیر و تخم مرغ خفه می ‌کند در نتیجه احتمال کند شدن جریان خون دور از انتظار نخواهد بود. هنوز هم هیچ رابطه مستقیمی بین DVT و خوردن یک غذای سرشار از چربی اشباع یا  جوجه سوخاری در زمان پیش از پرواز و نشستن در یک صندلی ناراحت و تنگ در هواپیما وجود ندارد اما بهتر است که از این مجموعه خطرناک تا حد امکان دوری کنید.

غذای سالم و غیرسالم در هواپیما

  • غذاهای نفاخ

به دلایل روشنی، اجتناب از تناول غذاهایی که باعث تحریک و انبساط روده می شوند با در نظر گرفتن ماهیت تحت فشار بودن کابین هواپیما که خود عاملی در افزایش نفخ می ‌باشد اقدام خوبی است. صدرنشینان فهرست نفاخ ‌ها،  غذاهای فوق اشباع و سرخ شده و حتی غذاهای بسیار “سلامت” مانند پیاز، گل کلم، کلم پیچ، لوبیا و عدس است که به شما حس تبدیل شدن به یک بالون پر از گاز را می دهند. غذاهای سرشار از سدیم که در بالا ذکر شد باعث حفظ آب در بدن می ‌شود و به این احساس نفخ دامن می ‌زند.

دردسر نفخ علاوه بر ناراحتی‌ هایی که برای خود شخص به دنبال دارد شاید در جمع یا محیط عمومی مشکل ‌ساز باشد! در سال ۲۰۰۶ یک مسافر  شدیدا نفخ دار در خطوط هوایی آمریکا، باعث فرود اضطراری یک هواپیما شد. چرا که مسافران این پرواز استشمام بوی کبریت سوخته را گزارش کرده بودند و به این  ترتیب هواپیما با در نظر گرفتن احتمال وقوع حادثه ناچار به فرود شد. یک مسافر خانم تایید کرد که برای از بین بردن بو کبریت روشن می‌ کرده است.

نوشابه گازدار

به هنگام پرواز، بخصوص در مسافرت ‌های طولانی مدت، اگر خود را مانند یک ورزشکار قهرمان تصور کنید به خود برای مقابله با نیروی کم شدن آب بدن، کسل شدن، بی ادبانه رفتار کردن با خدمه پرواز کمک زیادی کرده‌ اید. آیا می ‌توانید مانند یک ورزشکار رشته ‌های دو، شنا و دوچرخه ‌سوای از مصرف پپسی خودداری کنید؟ شما باید به جایگاه اول دست بیابید و آشامیدن نوشابه های گازدار باعث نفخ و انقضابات روده می‌ شود که دو دشمن اصلی ورزشکاران بزرگ محسوب می ‌شوند. در ادامه باز هم به شما یادآور می ‌شویم که از مصرف غذاهایی که باعث ایجاد سوء هاضمه و نفخ می‌ شوند و ظرفیت ایجاد آزار و اذیت برای خودتان و همسفرانتان را دارند خودداری نمایید.

. سایر موارد

طی تحقیقی که در مجله ساینس (Science) منتشر شد محققان پیشنهاد کردند که عدم خوردن و آشامیدن یا به نوعی روزه گرفتن ۱۶ ساعت قبل از پرواز‌های طولانی به شما برای فائق آمدن بر جت زدگی کمک زیادی می‌ کند. یک تحقیق مختصر و مفید: معمولا نور عاملی است که ساعت درونی بدن ما درخصوص کنترل زمان غذا خوردن و خوابیدن را به کار می ‌اندازد. اما بنابر مطالعات صورت گرفته، یک ساعت ثانویه در بدن ما وجود دارد که برای اعلم احساس گرسنگی و کم شدن ذخیره غذایی بدن بر ساعت اصلی پیش ‌دستی می‌ کند. بنابراین محققان بر این باورند که ما باید بتوانیم بواسطه دستکاری این ساعت ثانویه که بر حس گرسنگی استوار است، به سرعت خود را با تغییرات منطقه زمانی هماهنگ کنیم. در واقع اگر شما کاری کنید که بدنتان احساس گرسنگی کند می ‌توانید با هوشیاری آن را با زمان شام در مقصد جدید هماهنگ کرده و ساعت نوری بدنتان را در این فرآیند بازتنظیم نمایید.
البته باید تاکید کنیم که این تحقیقات روی موش ‌های آزمایشگاهی انجام شده و اثر آن روی انسان هنوز آزمایش نشده است. اما مسافرانی که دوست ندارند در ساعت ۶ بعدازظهر از پا بیافتند و انرژی ‌شان را از دست بدهند بهتر است که این یافته ‌های تحقیقاتی را امتحان کنند. برای آشنایی با راهکارهای بیشتر به مقاله ما با عنوان نحوه فائق آمدن بر جت زدگی مراجعه کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.