مهاجرت تحصیلی و کاری به ترکیه

بررسی شرایط مهاجرت به ترکیه

 ترکیه به عنوان یک کشور توریستی زیبا، از فرهنگ، امکانات رفاهی، آموزشی و اجتماعی برابر با بسیاری از کشورهای اروپایی برخوردار است. حال آنکه هزینه‌ی زندگی در این کشور به مراتب کمتر از کشورهای اروپایی می‌باشد. دولت ترکیه در سال‌های اخیر سیاست‌های مهاجرتی خود را به گونه‌ای تنظیم کرده است که مهاجرت به ترکیه و اخذ تابعیت این کشور آسانتر شده است. راه‌های مهاجرتی که در ادامه به شرح آنها خواهیم پرداخت. حتی جالب است بدانید که برای اخذ شهروندی ترکیه مجبور به ترک تابعیت اصلی خود نخواهید بود.

مهاجرت تحصیلی:

یکی از ساده‌ترین راه‌های مهاجرت به ترکیه، مهاجرت تحصیلی به این کشور است. مدارس ترکیه از سن 7 سالگی شروع و تا 18 سالگی ادامه دارند. تحصیل در ترکیه و در مدارس دولتی به صورت رایگان و به زبان ترکی استانبولی است. اما در مدارس خصوصی، تحصیل به زبان انگلیسی بوده و شما می‌بایست مبالغ معینی را بابت شهریه بپردازید. بعد از مدارس، نوبت به دانشگاه‌ها می‌رسد که شرایط آنها نیز مانند مدارس است. اما شما می‌توانید با معدل و روزمه‌ی علمی مناسب، از بورسیه‌های تحصیلی ایده‌آلی بهره‌مند شوید. برای ورود به دانشگاه‌های دولتی، باید آزمون Yos و دانشگاه‌های خصوصی، آزمون Sat  را با نمره‌ی قبولی پشت سر بگذارید. 

لازم به ذکر است که هیچ یک از دانشجویان مقطع کارشناسی اجازه‌ی کار وقت ندارند. اما در مقاطع کارشناسی ارشد، دکترا و … شما می‌توانید به دنبال کار پاره وقت باشید. و از این طریق به هزینه‌های خود کمک نمایید. توجه نمایید که با تحصیل در ترکیه قادر به دریافت اقامت دائم این کشور نخواهید بود.

انواع مهاجرت به ترکیه

مهاجرت به ترکیه از طریق ویزای کاری:

یکی از بهترین راه‌های مهاجرت به ترکیه، کار در ترکیه است. نرخ بیکاری در کشور ترکیه تقریبا 11% است. شما می‌توانید با تسلط بر زبان ترکی توسط یک کارفرمای ترک پیشنهاد کاری دریافت نمایید. مجوز کاری شما از طرف وزارت کار و رفاه اجتماعی (MLSS) ترکیه صادر خواهد شد و شما قادر به مهاجرت به این کشور می‌شوید. همزمان با دریافت مجوز کار، مدارک شما به واسطه‌ی کارفرما به اداره‌ی کار تحویل داده می‌شود و شما می‌توانید طی اقامت یک ساله به ترکیه سفر کنید.

یکی از نکات مهمی که در حین اخذ ویزای کار ترکیه باید به آن توجه نمایید، شرایط ویزای همراه است. براساس قوانین ترکیه اگر شما پس از دریافت ویزای کار این کشور و ورود به خاک ترکیه بتوانید به مدت یک سال کار و زندگی کنید و بیمه و مالیات به دولت ترکیه پرداخت نمایید، پس از آن می‌توانید برای همراهان خود مانند همسر و فرزندان زیر 18 سال، درخواست ویزای همراه کنید. 

مهاجرت مشاغل خاص به ترکیه:

این نوع ویزای مهاجرتی تنها به هنرمندان، ورزشکاران، دانش آموزان و دانشجویان تیزهوش و همچنین افراد موفق اعطا می‌شود. افرادی با رزومه‌ی قوی و دارای اعتبار بین المللی در این گروه جای می‌گیرند. این ویزا نوعی ویزای خود حمایتی می‌باشد و به تعداد محدودی از افراد تعلق می‌گیرد.

مهاجرت به ترکیه از طریق برنامه‌های سرمایه گذاری:

بنابر رویکردی که کشور ترکیه در سال‌های اخیر در پیش گرفته است، سرمایه گذاری در این کشور به یکی از بهترین راه‌های مهاجرت به ترکیه تبدیل شده است. سرمایه گذاری در ترکیه به تیری با دو نشان تبدیل شده است؛ زیرا که علاوه بر سرمایه گذاری و سودآوری، می‌توانید اقامت این کشور را نیز بدست آورید. راه‌های مختلفی برای سرمایه گذاری در ترکیه وجود دارد.

 شما می‌توانید از طریق ثبت شرکت و استخدام 5 نفر نیروی ترک و پرداخت بیمه و مالیات، اقامت دائم ترکیه را دریافت کنید. همچنین می‌توانید از طریق خرید ملکی با حداقل ارزش 250,000 دلار آمریکا طی 70 روز پاسپورت ترکیه را کسب نمایید. البته اجازه‌ی فروش ملک خریداری شده را به مدت 3 سال نخواهید داشت. حتی می‌توانید با اجاره‌ی ملکی در ترکیه با عنوان اقامت توریستی، اقامت ترکیه را دریافت نمایید. در این روش شما می‌توانید 3 ماه در ترکیه زندگی کنید. اما در این مدت زمان امکان کار و یا تحصیل را نخواهید داشت. 

در روشی دیگر شما می‌توانید با خرید اوراق بهادار ترکیه و سرمایه گذاری در بازار این کشور اقامت دائم ترکیه را بدست آورید. در این روش می‌توانید با افتتاح سپرده بانکی به ارزش 500,000 دلار، خرید سهامی به ارزش 500,000 دلار و یا خرید اوراق قرضه به ارزش 500,000 دلار در ترکیه سرمایه گذاری کنید.

مهاجرت از طریق ازدواج:

یکی دیگر از راه‌های مهاجرت به ترکیه و اخذ اقامت و تابعیت، ازدواج با یکی از اتباع این کشور است. شخصی که قصد ازدواج با وی را دارید، می‌بایست اقامت دائم یا پاسپورت ترکیه را داشته باشد. پس از ازدواج، اقامتی که به شما تعلق می‌گیرد در ابتدا 3 تا 5 ساله است. در صورت تداوم ازدواج، این اقامت موقت به اقامت دائم تبدیل خواهد شد. نکته مهم در این نوع مهاجرت این است که شما و همسرتان باید ثابت نمایید که ازدواج شما حقیقی است و هدف از این ازدواج، اخذ اقامت نیست و بر پایه علاقه و تفاهم می‌باشد. زیرا که ازدواج صوری و با هدف اخذ اقامت ترکیه، جرم تلقی شده و با جریمه‌های مالی یا زندان همراه است.

اخذ اقامت دائم از طریق ازدواج

تولد:

در قوانین بین الملل، تولد در کشورها و اعطای تابعیت در آن کشور از دو قانون کلی پیروی می‌کند. قانون خاک و قانون خون! بر طبق قانون خاک، اگر فردی در خاک کشورهای پیرو این قانون متولد شود، تابعیت و شهروندی آن کشور به وی تعلق خواهد گرفت. اما در رابطه با قانون خون، تولد یک فرد تنها در زمانی تابعیت یک کشور را در پی دارد که اولا آن کشور از قانون خون تبعیت کند و دوما حداقل یکی از والدین نوزاد، تابعیت آن کشور را داشته باشد. ترکیه از جمله کشورهایی است که از قانون خون پیروی می‌کند. و در صورتی که والدین اقامت موقت یا اقامت دائم داشته باشند، فرزند آنها نیز همان نوع اقامت را خواهد داشت.

پناهندگی:

یکی از پرخطرترین راه‌های مهاجرتی، پناهندگی است. افرادی که از مسیر پناهندگی به ترکیه مهاجرت می‌کنند باید به دولت ترکیه ثابت کنند که به علت داشتن نژاد، مذهب، ملیت و یا عضویت در یک گروه اجتماعی یا سیاسی خاص، از امنیت جانی برخوردار نیستند. کسانی که این روش مهاجرتی را برای ورود به خاک ترکیه انتخاب می‌کنند باید بدانند که دولت ترکیه تنها زمان محدودی را صرف حمایت از پناهجویان می‌کند و پس از آن به کشور دیگری هدایت می‌شوند. وضعیت پناهندگان در این کشور اصلا مناسب نیست و معمولا از طریق قاچاقچیان انسان صورت می‌گیرد! که سبب مرگ بسیاری از این افراد خواهد شد. همچنین به علت جایگاه اجتماعی پایین پناهجویان در ترکیه، آمار خودکشی در بین آنها زیاد است. به همین علت پناهندگی یکی از راه‌هایی است که به هیچ عنوان به شما پیشنهاد نخواهیم کرد.

مدارک لازم جهت مهاجرت به ترکیه:

  1. پاسپورت معتبر.
  2. ارائه عکسی از 6 ماه گذشته.
  3. مدارک تحصیلی به همراه ترجمه‌ی رسمی آنها به زبان ترکی استانبولی.
  4. گواهی میزان درآمد برای اثبات حمایت مالی.
  5. ارائه بیمه سلامت معتبر( می‌توانید از بیمه‌های ایرانی که در ترکیه دارای اعتبار هستند و یا خرید بیمه‌هایی در ترکیه این مدرک را تهیه نمایید. البته مدت بیمه‌ی شما می‌بایست زمان اقامتتان در ترکیه را پوشش دهد ).
  6. پرداخت هزینه اسناد و مدارک مورد نیاز برای درخواست ویزا.
  7. ارائه آدرس اقامت در ترکیه.
  8. ارائه سوابق کیفری و نداشتن سوء پیشینه.
  9. ارائه مدارک تحت درمان(در صورت بیمار بودن و استفاده از دارو).
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.